Doprava v Praze na pokraji kolapsu
Na tři obyvatele Prahy připadají dvě auta, přesto většinou v nich sedí jen jeden člověk a každé ráno se snaží v pomalu jedoucích kolonách dostat do práce. Podle sčítání dopravy Technické správy komunikací je kapacita pražských ulic už téměř vyčerpána - v podstatě víc aut v současnosti už Praha nezvládne a jakýkoli problém může způsobit kolaps. Ostatně ještě čerstvá je zkušenost s olejovou skvrnou na Smíchově, která ochromila dopravu i na příjezdu do metropole. Jaké je řešení?
Odvést dopravu z centra města na okraj - nenajdeme snad v Evropě jiné velkoměsto, jehož páteřní komunikace by vedla centrem, tak jako je tomu v případě pražské magistrály. Vnitřní i vnější okruh metropole se už alespoň staví, ale je otázkou, jestli ho stihnou uvést do provozu dřív než dojde k totálnímu kolapsu. Vždyť už několikrát k němu bylo velmi blízko.
Podle Michala Křivohlávka ze sdružení Auto-Mat existují způsoby, které by pomohly odlehčit provozu na magistrále už teď: "Zmenšení kapacity magistrály, snížení průjezdné rychlosti, projekt zavedení mýtného a další. A samozřejmě v celé délce magistrály vede trasa metra C, takže není problém se dopravit kamkoliv po magistrále metrem C."
Jedna z možností už se zkouší - od poloviny března je na půl roku snížen počet jízdních pruhů na magistrále v Legerově ulici, kterou denně projede přes 50 000 aut, ze čtyř pruhů na tři. A to kvůli tamním obyvatelům. Pomohlo to?
"Pro obyvatele Prahy 2 určitě. Tady je provoz na úplně jiné úrovni než býval. Auta projíždějí neustále a nestojí tak jako dřív."
"Jsem hrubě nespokojená, auta sice jezdí méně, ale o to více vytáčejí motor a tím pádem je více exhalací. Já nechápu, kdo si namazal kapsu z umístění těch betonových zátaras."
"Já v tom nevidím nic lepšího, než to bylo."
Radnice Prahy 2, pod kterou Legerova ulici patří, ale tvrdí, že ano - snížily se prý emise i hluk. Naproti tomu sousední Praha 4 si stěžuje, že se zvýšil počet aut v jejich ulicích.
"Názor hlavního města Prahy je stále stejný. Po uplynutí půlroční lhůty, kterou jsme na začátku stanovili, dojde k vyhodnocení. Na jeho základě se budeme rozhodovat, co bude dále s Legerovou ulicí," vysvětluje postoj pražského magistrátu Jiří Wolf
A při vyhodnocování se prý bude spoléhat na vlastní odborníky.
"Stoprocentně budeme mít vlastní posudky, protože Legerovu ulici dlouhodobě sledujeme. Budou to tedy naše posudky, ale pochopitelně se rádi seznámíme s podklady z Prahy 2 a Prahy 4."
Hodně diskutovaným řešením je zahloubení kritické části magistrály pod Muzeum do tunelu. Michal Křivohlávek je přesvědčen, že to nemá smysl.
"Auta zmizí pouze na 800 metrů. Magistrála ale není problém jen jedné přímky, ale všech návazných ulic. A s těmi toto magistrátem proklamované řešení nedělá žádný posun."
S tím kupodivu souhlasí i Jiří Wolf. Podle něj totiž není hlavním cílem zklidnění povrchové dopravy na magistrále.
"Ono to je úplně o něčem jiném. Tunel má v první řadě otevřít celou oblast Václavského náměstí kolem Národního muzea a má z toho být velké pěší zóna a park. Není to tedy jen o zklidnění dopravy."
Je to ale zatím věc hodně teoretická, narozdíl od rozestavěného vnitřního a vnějšího okruhu, který je jednoznačně hlavním řešením napnuté dopravní situace v ulicích metropole. Kdy by pražské dopravě měly ulehčit?
"Určitě se celá situace zlepší už v roce 2010 a 2011. V roce 2011 dojde k dokončení komplexu Blanka a dalších částí na území hlavního města Prahy."
Teď nezbývá než se obrnit trpělivostí při průjezdu naším hlavním městem - a to především na Letné, kde můžeme sledovat pokračující výstavbu zmíněného tunelu Blanka.