Dopravci chtějí v pátek pracovat

11. září 2008

Doslova za několik minut by se měli zástupci autodopravců setkat s premiérem Mirkem Topolánkem, aby mu předložili své argumenty proti navrhovanému pátečnímu zákazu jízdy kamiónů. Ten má vláda ve svém programovém prohlášení a jako takový se musí snažit ho prosadit. Zajímali nás proto argumenty proti zákazu jízdy v pátek od 15 do 18 hodin.

Konstatujme pouze fakta. Návrh argumentuje především zvýšením bezpečnosti v páteční dopravní špičce.

"Češi jsou národem chatařů. Ve srovnání s okolními zeměmi jsou u nás právě v pátečních odpoledních hodinách extrémní přesuny. Navrhovatelé tohoto záměru vycházeli z toho, že chtějí vytvořit bezpečnější cestu tím, že vyloučí jeden druh přepravy, a to kamionovou přepravu," vysvětluje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.

Proti tomu stojí fakt, že za celý loňský rok způsobila vozidla nad 7,5 tuny v pátek mezi třetí hodinou odpolední a osmou večerní na dálnicích a silnicích I. tříd celkem 124 nehod, při kterých zemřel jeden člověk. Přitom počet nákladních vozidel v tuto dobu na našich silnicích není zanedbatelný.

"Podle údajů, které máme z mýtných bran, je to 14 000 vozidel nad 12 tun, ale vozidel nad 7,5 tuny bude ještě o několik tisíců více, protože mýto se vybírá u vozidel nad 12 tun," konstatuje předseda sdružení ČESMAD Vladimír Starosta.

Tato vozidla by musela v pátek ve tři hodiny odpoledne někde zastavit. Zpravidla na místech bez sociálního zázemí, protože nyní je k dispozici 1233 volných parkovacích míst. Bez výrazných stavebních investic by pak toto číslo šlo navýšit na 2205, což je ale stále nedostačující. Navíc by to zásadně ovlivnilo možnost řídit. Nejdříve by mohl řidič pokračovat v jízdě až o půlnoci, ale předpisy jsou ještě neúprosnější.

"Práce řidiče nákladního vozidla je velice specifická, řidič musí pod hrozbou sankce dodržovat rychlost, denní pracovní dobu, dobu odpočinku a týdenní dobu odpočinku, která činí 45 hodin. Na to je právě zamýšlená sobota a neděle, proto blokovat řidiče v pátek, tedy v pracovní den, je nepřijatelné a vytváří to veliký konflikt s těmito předpisy. Takže v nejhorších případech může řidič opět vyjet až v pondělí odpoledne."

Veškerá doprava by se tak logicky přesunula do zbývajícího času, což by vedlo v této době k jejímu zahuštění. Dopravci by tak museli nakoupit další vozidla, najmout další řidiče. To by podle některých odhadů stálo jednu až tři miliardy korun, což bychom v důsledku zaplatili my všichni. Nikde jinde v Evropě, až na výjimky o prázdninách, páteční zákaz neexistuje. Na našem území, protože jsme hlavně tranzitní zemí, by se tento zákaz týkal i zahraničních kamiónů.

"Pro nás je akceptovatelný model, který bude znamenat harmonizaci s okolními zeměmi jako Německo. Česká laická i dopravní veřejnost německý model zajisté zná, protože u nás platil do roku 2006," dodává Vladimír Starosta.

Dalším řešením by byla urychlená výstavba obchvatů měst a rozšíření sítě dálnic. A možná by stálo za úvahu v exponovaných časech na vybraných úsecích zakázat vozidlům nad 7,5 tuny na víceproudých komunikacích předjíždění.

autor: pgj
Spustit audio