Elektrické skútry mají obrovský potenciál
Automobilky divoce představují nové koncepty elektrických aut, ale pokud jde o určení konkrétního data zahájení prodeje, vše se neustále posunuje. To výrobci skútrů do toho jdou mnohem odvážněji. Své modely už prodávají a případné technické inovace aplikují průběžně. Trh s elektrickými skútry prý čeká velký rozmach.
Hlavními evropskými trhy pro tyto skútry jsou a budou podle odborníků v Německo, Francie, Velká Británie, Skandinávie a země Beneluxu. Jak je vidět na obrovském rozmachu, který tu zažívají v oblasti elektrických kol – nárůst kolem dvaceti procent ročně, zákazníci dávají přednost spíš kvalitním „high end“ výrobkům. Na těch se dá vydělat, což si dobře uvědomuje například výrobce automobilů se značkou Mini.
„Není to auto, má to dvě kola, řidítka a žádné emise. Je to vize elektrického skútru Mini,“ popisuje hlavní designér BMW Adrian von Hooydonk nový koncept, kterým možná jejich značka zaměřená pro mladé lidi – tedy Mini – vstoupí do nového segmentu.
Představení novinky se samozřejmě neobejde bez velké párty. Firma si pro ni vybrala jeden velmi známý londýnský klub, kde se také zájemcům dostalo vysvětlení, proč se vlastně automobilová značka vydává do světa dvou kol.
„Samozřejmě, Mini nemá žádnou historii, pokud jde o skútry, není tu žádná tradice. Ovšem Londýn tradici má a zároveň v Londýně se Mini stalo, a stále je, velmi populární. Díky tomu můžeme předpokládat velký potenciál v tomto směru, a proto představuje tento koncept.“
Elektrický skútr Mini je v retro stylu, o jeho technice toho výrobce moc nezveřejnil. Jediné, co víme, je, že elektromotor je v náboji zadního 11palcového kola, baterie používají technologii Li-Ion a zapalování je ovládáno mobilním telefonem – respektive prostřednictvím smartphone, který vsadíte do přístrojové desky. Návštěvníky londýnské párty však beztak technika moc nezajímala. „Těším se, jak dokážou využít svých zkušeností z aut ve světě jedné stopy, a moc se mi líbí bezvadný design.“ „Moc jsem si to tady užila. Londýnská atmosféra je vynikající a i nový elektrický skútr je fajn. Hned bych jeden brala.“
Dodejme, že s elektrickým skútrem koketuje také značka Smart, vlastněná automobilkou Mercedes-Benz. Do prodeje tento typ motorek chystají i tradiční výrobci jako Yamaha nebo Honda. Model EV-neo od Hondy má být v Japonsku v prodeji do konce tohoto roku. Jde o ekvivalent motorky 50ccm s maximálkou kolem 50 km/h a dojezdem pouhých 30 km na jedno nabití.
Také v Česku se vyrábí elektroskútry. A to v Mělníku. Firma Akumoto má v nabídce tři typy strojů s různými druhy dojezdů v závislosti na kapacitě a typu baterie. Nejlevnější motocykl vyjde asi na 30 tisíc korun, jenže ujede pouhých 40 kilometrů s maximální rychlost 50 km/h.
Cena nejlepšího modelu je téměř 80 tisíc korun, maximální rychlost je jen o 10 km/h vyšší, dojezd je však už 120 kilometrů. Doba nabíjení se pohybuje kolem pěti hodin.