Elektřina už neznamená nuda

9. březen 2010

Když chce někdo dávat na odiv svou ekologickou - nebo lépe spíš technologickou - vášeň, koupí si hybridní lexus nebo Toyotu Prius. Ovšem nebudeme si nic nalhávat, příliš řidičsky zajímavé není ani jedno ze zmiňovaných aut, jakkoliv jsou lexusy příjemně výkonné.

Prudké zrychlení ani vysoká "maximálka" totiž ještě ze sedanu sporťák neudělají. Pokud se však o elektrická auta zajímáte, víte, že to byl právě elektrický supersport Tesla Roadster, kterému se před několika lety podařilo strhnout na sebe světovou pozornost. A teď je tu ještě něco lepšího. Elektrické porsche.

"Auto, které vidíte na stánku, je plně elektrické. Jmenuje se eRUF Greenster. První prototyp jsme ukázali už loni, teď můžeme hrdě oznámit, že v létě dodáme první vůz zákazníkovi," říká Marcel Gross z firmy RUF-automobile, která se dlouhé roky zabývá právě úpravami sporťáků od automobilky Porsche, a pokračuje: "Základem tohoto vozu je model 911, jde ovšem o stoprocentní elektromobil. Vlastnosti 911 mu však zůstaly. Z klidu na stovku zrychlí za pět vteřin a uhání až 250kilometrvou rychlostí."

Dojezd auta je 250 kilometrů, pochopitelně za předpokladu, že jedete rozumně. Na vůz už složilo zálohu 15 zákazníků, dalších sto čeká na dojem z testovacích jízd. Pro dílnu, která dělá ročně zhruba 30 aut, je takový zájem extrémním úspěchem. Něco podobného zažívají i pánové z firmy Fisker. "Model Karma je dobíjecím hybridem. Jeho baterie vydrží 80 kilometrů a pak naskočí spalovací motor. Spotřeba se pohybuje kolem 2,5 litru na sto kilometrů. Jde přitom o sportovní čtyřmístnou limuzínu o celkovém výkonu 400 koní a dojezdu téměř 500 kilometrů," uvádí Hans-Peter Plüss ze společnosti Emil Frey.

Model Fisker Karma bude firma dodávat také do Česka a první auta by se tu měla objevit na konci roku. Přestože ne každý dá za vůz 2,5 miliónu korun, na auto jsou pořadníky. Zálohu už složilo 1600 lidí, 250 z nich je z Evropy. Vzhledem k tomu, že neměli možnost se s autem svézt, to je docela odvaha. Co říkáte.

U stánku francouzské společnosti Heuliez nám Giofiili Bra popsal jejich model Mia: "Jde o 100 procentní elektromobil. Je homologován v kategorii malých osobních aut, to znamená, že má všechny potřebné crash testy. Kromě ojedinělého uspořádání třímístného interiéru jsme pyšní také na svůj bateriový systém. Můžete ho totiž doplňovat podle aktuálního stavu své peněženky."

V základu má auto dojezd 70 až 100 kilometrů. Pokud jste ochotni si připlatit, ujede i přes dvě stě kilometrů. Cena vozu včetně baterií je po přepočtu kolem 400 tisíc českých korun. Připomeňme, že na konci roku by se měly v Česku objevit také elektromobily od automobilek Mitsubishi, Peugeot a Citroën. Ty budou mít dojezd zhruba 130 kilometrů. O jejich cenách se však zatím neví vůbec nic.

autor: pek
Spustit audio