Elektromobilita? Buďme realisté!

12. květen 2010

Přestože je stále dost těch, kteří rozvoj elektromobilů nevidí optimisticky, obecné elektro-nadšení, zdá se, sílí. Velmi dobře je to vidět v koncernu Volkswagen. Ještě nedávno byl jeho postoj k elektromobilům spíše chladný až vyčkávací, teď se však přístup změnil.

Před několika dny totiž automobilka představila elektrický VW Golf. Donedávna přitom proklamovala, že jejich první elektromobil v 21. století bude městský model Up. Právě golfem automobilka otevírá cestu do segmentu větších aut, což je velmi zajímavé především proto, že konkurence se zatím soustředí na malá městská auta. Souvisí to s jejich nižší váhou a především dojezdem, který při dnešních technologiích nepřesahuje 200 kilometrů.

„Sedíme ve voze EVC R7, který vychází ze Škody Roomster. Pod kapotou je 70kilowattový motor s dojezdem kolem 150 až 200 kilometrů. Můžete ho mít za 900 tisící korun bez DPH,“ říká Martin Jahn je ze společnosti EVC Group vyrábějící elektromobily. V našich končinách jsou jednoznačným leaderem v segmentu. Prodávat je však chtějí především v zahraničí.

„Myslím si, že v zahraničí je obecně mnohem vstřícnější přístup veřejnosti k elektromobilům než na českém trhu. Dvojnásobná cena elektromobilu oproti konvečnímu vozu nikoho nepřekvapí, tam s tím počítají.“

Ovšem nejen vysoké vstupní náklady brání rozvoji elektromobilů v Česku.

„Podpora od státu je nulová, pominu-li, že když si někdo pořídí elektromobil jako firemní vozidlo, nemusí platit silniční daň. Jenže ta není až tak vysoká, takže to není zrovna velký benefit. Například v Německu jsou poskytovány dotace na nákup elektromobilu, v Americe se dotace pohybují až do výše poloviny pořizovací ceny. Také v České republice chybí síť dobíjecích stanic, protože ne každý má ve firmě možnost auto dobít.“

A elektromobil prostě v práci nabít musíte, jinak se domů nedostanete. Tuhle potíž se rozhodl vyřešit ČEZ. Sám sobě určil, že si do roku 2010 postaví 200 dobíjecích stanic. A začne provozovat sto elektromobilů. Chce nám, uživatelům, ukázat, že elektromobily jsou nesmírně fajn záležitost.

Uživatelé jsou klíčoví pro rozvoj elektromobility, protože oni jsou ti, kteří to ve finále zaplatí. Oni za to sice dostanou službu elektromobility, ale musejí ji přijmout za svoji, jinak se rozvoj elektromobilů nikdy neuskuteční,“ nalévá nám čistého vína Josef Lichtenbeg ze společnosti Molaris, která je specialistou na dobíjecí stanice.

Uživatel bude chtít mít jistotu elektromobility, tedy ráno přijít k autu a odjet. Zároveň nechce ztrácet čas hledáním nabíjecí stanice a samotným nabíjením a také nechce mít dobíjecí stanici se složitou obsluhou, ke které je nutné školení,“ uzavírá Lichtenberg.

Dosud jsme mluvili především o limitech elektromobilů. Vyvážit by je měla jejich snadnější obsluha i údržba, tichý provoz a omezení produkce škodlivin v místě, kudy elektromobil pojede. Když si však problematiku elektromobility představíme jako matematickou rovnici a zeptáme se na výsledek, musíme zklamaně přiznat, že ho v tuto chvíli nemáme. Neznámých je až příliš.

autor: pek
Spustit audio