Formulář o nehodě není povinný, ale pomůže
Policejní statistiky evidují letos téměř 68 tisíc dopravních nehod. To je pouze necelá polovina loňského počtu. Bohužel to není proto, že bychom méně bourali. Změnila se legislativa. Od ledna nemusíme volat policisty k nehodám, kde škoda nepřesáhla 100 tisíc korun a zároveň nedošlo ke zranění a škodě třetí osobě. Chvíli to sice trvalo, ale praxe potvrzuje, že jsme se to už naučili a drobné ťukance po dohodě s druhým řidičem tak můžeme řešit rychle. Ovšem má to několik podmínek.
Kupodivu mezi nimi není ani nutnost domluvit se s druhým řidičem na zavinění nehody. V tom případě totiž posoudí míru zavinění likvidátor pojišťovacího ústavu a ten ji může rozdělit na obě strany.
"Nemusí to být 1:100 nebo 100:1, vina se může procentuálně rozdělit v poměru 50:50 a oba dva řidiči jsou vinni, a zároveň nevinni," říká Václav Bálek z České pojišťovny.
Právě proto je důležité, jak přesně nehodu popíšete a jaké údaje k tomu přidáte. I když je zřejmé, že byť drobná nehoda člověka většinou trochu vykolejí. Proto je lepší vozit s sebou takzvaný evropský záznam o nehodě, i když to není zatím povinná výbava. Doporučují ho i policisté.
"Povinnost to není. V každém případě je velmi přínosné, pokud v případě dopravní nehody máte euroformulář u sebe. Je vyhotoven ve třech propisovacích kopiích, které lze dále kopírovat. Tím pádem budete mít oba údaje o druhém aktérovi nehody a zároveň i pojišťovna bude vědět, jak škodní událost likvidovat. Opravdu je lepší mít formulář u sebe, protože vám usnadní spoustu starostí," vysvětluje major Miroslav Boušek z pražské dopravní policie.
Hlavní výhodou zmíněného formuláře je fakt, že naprosto přesně víte, co potřebujete pro bezproblémové vyřízení škody s pojišťovnou.
"Euroformulář je stejný pro všechny pojišťovny a každá postupuje tím samým způsobem. Je to usnadnění celé situace," dodává Václav Bálek.
Jinými slovy, když máte formulář, nemusíte ani přemýšlet, jestli volat policisty. Formulář vás sám navede, jak postupovat. Policisté častokrát vyjíždějí k drobným nehodám, kde jen účastníkům poradí, jak se mohou sami domluvit. Pro všechny strany je to totiž kratší než vypisování policejního protokolu, zvláště když to není nutné.
Kdo ještě Evropský záznam o dopravní nehodě ve svém autě nemá, pak by si ho raději měl stáhnout z internetu nebo zajít na pobočku některé pojišťovny a pro jistotu ho do auta dát. Jednak od nového roku bude povinnost předkládat záznam o nehodě i ze strany poškozeného, ale hlavně při nadcházejícím vánočním nákupu u obchodních center je drobný ťukanec dílem okamžiku. Nehod totiž neubývá, právě naopak, statistiky pojišťoven jich evidují víc než loni - zhruba o pět procent.
"Větší procento nehod se odehrává pouze na bázi toho, jak jsou předloženy a interpretovány pojišťovně. Protokol od policie není. Pokud se řidiči na místě dokážou dohodnout na vině a vyplní záznam o dopravní nehodě, je zbytečné, aby zdržovali provoz a čekali na policii. Ovšem za předpokladu, že nebyl nikdo zraněn," uzavírá Miroslav Boušek.
Zopakujme tedy, že policie se nemusí volat, pokud škoda nepřesáhne 100 tisíc na každém z aut a jestliže nedojde ke zranění či škodě třetí osobě. Tady často bývají nejasnosti. Nejde o majitele auta, i kdyby to byla leasingová společnost. Tím je myšlen například majitel domu nebo značky, do které narazíte. Policisty je nutné zavolat také v případě, kdy nejste sami schopni odstranit následky kolize na silnici.