Frankfurt 2011: nový Volkswagen Up! – mate tělem
Bude malý, vyrábět se bude v Bratislavě a bude mít dva velmi podobné bratříčky. Řeč je o nejmenším Volkswagenu s názvem Up!, který se představuje na 64. ročníku frankfurtského autosalónu. To jeho bratříčky, kteří se budou prodávat pod značkami Škoda a Seat, ve Frankfurtu neuvidíte. Volkswagen, do jehož koncernu patří i obě zmíněné značky, jednoduše chtěl, aby se veškerá pozornost soustředila jen na jejich verzi.
Poprvé se Up! představil na autosalónu ve Frankfurtu už před čtyřmi roky. Jenže s úplně jinou koncepcí – s motorem vzadu. Jeho finální verze má však motor klasicky vpředu. „Priorita byla kladena na to, aby na nejmenším plošném prostoru bylo dosaženo maximálního prostoru uvnitř. Proto se také změnily dispozice vozu – motor se přesunul dopředu, díky čemuž se získal větší prostor pro zavazadla i cestující. Celková délka vozidla zůstala prakticky nezměněna, pohybuje se kolem 3,5 metru,“ vysvětluje za české zastoupení Volkswagenu Jan Klíma.
Up! konkurující třeba kolínským malým trojčatům značek Toyota, Citroën a Peugeot má také třídveřovou karosérii a skleněné dveře zavazadelníku. Volkswagen se přímo brání nazývat ho „vozítkem do města“, protože podle něj jde o čtyřmístné auto s velmi slušným vnitřním prostorem. Faktem však zůstává, že bude využíváno hlavně ve městech a pro příměstský provoz.
Nejen pro delší cesty je vybaveno multimediálními i bezpečnostními prvky, na které v této třídě zatím nenarazíte. „V základě je vybaven elektronickými systémy ABS a ESP. Jako první ve své třídě má nouzové brzdění a najdete v něm také zábavný a informační systém v podobě vyjímatelné krabičky – slouží jako navigace jak ve vozidle, tak po vyjmutí z palubní desky, a zároveň slouží pro připojení k telefonu a znázornění nejrůznějších funkcí vozu.“
Zmíněný systém automatického nouzového brzdění s názvem City nebude v základní, ale až příplatkové výbavě. „Pracuje na principu laserového paprsku, který do rychlosti 30 km/h měří vzdálenost před vozidlem, a v případě, že vyhodnotí, že hrozí riziko kolize, aktivuje brzdy. Pokud řidiči stále nereaguje, systém začne samočinně brzdit, čímž sníží intenzitu nárazu, nebo mu případně zcela zabrání.“
Škodovka bude svou verzi modelu Up! prodávat pod jiným názvem. Nejčastěji se mluví o jménu City car. Ten by se měl na českém trhu objevit už na podzim, zatímco Volkswagen Up! na náš trh vstoupí později. „Prodej na německých a jiných západoevropských trzích začíná ještě před koncem roku. V České republice plánujeme uvedení modelu Up! na jaře příštího roku. Zcela jistě mohu říct, že jeho cena bude pod dvě stě tisíc korun.“
Zajímavé bude srovnání, jestli domácí škodovka přijde s nižší cenou než Volkswagen a chudší výbavou. Tradiční německé automobilce na novém modelu hodně záleží, proto pro frankfurtský autosalón připravila hned několik jeho „hravých“ i úsporných verzí. Na trh se dostane kromě dvou benzínových motorů i varianta s pohonem na zemní plyn. Ovšem tím to nekončí. „V roce 2013 představíme model Up! jako elektromobil a také jako čtyřdveřovou verzi. Zároveň ukazujeme několik zajímavých verzí, jak by model Up! mohl vypadat v budoucnosti – například jako buginy, plážové vozidlo nebo sportovní variantu GT,“ uzavírá Jan Klíma.