Helma po nehodě už nechrání!
Až do konce šedesátých let minulého století se u nás mohli motorkáři, tehdy většinou na kývačkách, prohánět doslova s větrem ve vlasech, protože nošení helmy bylo dobrovolné. Když porovnáme tehdejší jediný typ helmy, který byl k dostání, tzv "kokos", a dnešní moderní přilby, neubráníme se úsměvu - rozdíl je propastný. Dnes je na trhu přileb nepřeberné množství různých typů a vybrat si není jednoduché.
Helmu vybíráme podle toho, jaký stroj sedláme. Na silniční motorku si proto nevezmeme helmu na skútr. Za prvé by nám při vysoké rychlosti ulétla a za druhé by při pádu hrozil mnohem vážnější úraz.
Helmy jsou dnes dělané převážně z laminátu, levnější jsou plastové. Pokud hledáte nejlepší ochranu hlavy, sáhněte po helmách integrálních, které kryjí i dolní čelist.
"Nejlepší a nejbezpečnější přilba je vyrobena z laminátu vyztuženého karbonovým a kevlarovým vláknem. Přilba je celá integrální, má tvrzené plexisklo, které se navíc nezamlžuje, a často se můžeme setkat i s úpravou na odpuzování vody. Přilby homologované pro čelní náraz mají za homologační značkou - /P," popisuje Martin Lébl z firmy Moto S+P.
Taková přilba už je ale poměrně drahá - její cena začíná na 10 000 korunách. Velmi oblíbené jsou v dnešní době otevíratelné helmy. Jsou praktické a pohodlné. Když si chcete dát třeba zmrzlinu na benzínce, nemusíte si je sundávat, stačí odklopit přední část. Podle Martina Lébla je to ale komfort zdánlivý.
"Každý zákazník si myslí, že ušetří spoustu času tím, že si přilbu bude muset sundávat. Ale z mého pohledu má řadu dalších nevýhod - především je to větší váha přilby, nižší odolnost přilby proti nárazu (přestože může být ve stejné kategorii homologace jako například integrální helma, tak odolnost bude nižší) a dalším hlediskem je vyšší hlučnost."
Pro někoho může být překvapením, že helma má svou omezenou životnost a po nějaké době by se měla vyměnit za novou. Ovšem záleží na tom, jak často helmu používáme.
"Pokud se snažíme při rozhovorech s výrobci dopátrat doporučené délky životnosti přileb, setkáváme se s dvěma náhledy na problematiku. Jedním je únava materiálu a druhým potřeba prodejce prodávat. Obecně se udává pro plastové přilby z polykarbonátu životnost pět let, ovšem při intenzivním používání - ne, že vyjedete třikrát za rok a jinak bude helma ležet ve skříni."
Bez diskuze je fakt, že na vyhození je helma, která už nějakou tou nehodou prošla. I když je třeba jen poškrábaná.
"Stejně jako s přilbou na motorku to uděláte i s přilbou na kolo nebo na lyže. Jestliže jednou nabouráte v přilbě, akumuluje se v ní deformační energie nárazu, a přestože plášť není porušen, už vás nechrání vnitřní polystyrenová výstelka, respektive prostor mezi skořepinou a látkou, která se stýká s pletí. Takže vždy vyměnit za novou, stará helma už nechrání a další náraz může mít fatální následky."
I z toho důvodu nekupujte helmy použité, například z bazaru - nikdy nevíte, čím právě ta vámi vybraná prošla.