I nový výfuk zrezne
Za jak dlouho si myslíte, že může zrezivět vaše zcela nové auto? Myslíte si, že za pět, deset nebo dvanáct let? Chyba lávky. Třeba už i za tři roky. Co že jste to koupili? Komu, že jste to naletěli na záruku? Je to pouhá hra se slovy. Dvanáctiletá nebo i delší záruka na prorezivění se vztahuje vždy výhradně na karosérii a to ještě musí opravdu dojít doslova k „prožrání“ rzí, a ne jen k jejím náznakům. Jsou ovšem díly, které rez může zlikvidovat daleko dřív.
Jednou z nejchoulostivějších částí auta na korozi je výfuk. Důvodů je několik. Jeho tvar, konstrukce, umístění, rozdíly teplot a vyrovnávání se s nimi. Jeho životnost tedy není zdaleka tak dlouhá jako v případě karosérie nebo jiných částí vozu.
„U dnešních vozů, zpravidla benzínových, můžeme počítat zhruba tři až pět let životnost výfuku. Je to z důvodů konstrukce výfuku, která má v sobě spousty součástí. Například různé příčky, tlumiče a podobné součásti, které mají možnost korodovat na základě kondenzátu tvořícího se ve výfuku,“ vysvětluje Jakub Gemba, technik automobilky Citröen.
V tomto případě jsou ve výhodě majitelé naftových aut, protože jejich výfuk přežije déle. „U aut se vznětovými motory je životnost výfuku zhruba okolo sedmi let. Napomáhá tomu materiál pro výfuky dieselových vozů.“
Avšak záleží, jak auto provozujeme a jak se o něj staráme. „U benzínových vozů výfuk trpí krátkými proběhy vozidla . To znamená krátkou kilometráží. V případě, že auto používáme tímto způsobem, je nutné dbát na to, abychom minimálně jednou za čas, zhruba po týdnu nebo deseti dnech, pomohli autu zvýšením rychlosti jízdy a kilometráží.
Ještě zpět ke korozi, kterou má na svědomí vzdušná vlhkost.„Kondenzace se tvoří dlouhodobě. Pokud auto stojí například 14 dní, vzniká u něj atmosférická vlhkost. Ta se násobí samozřejmě s prací motoru, který během chodu vyprodukuje sám o sobě vodní páru. Ta se sráží na stěnách výfuku. Jedná se řádově až o litry, které jsou schopny být coby kondenzát ve výfuku,“ uzavírá Jakub Gemba.
A asi si umíte představit, co udělají litry stojící vody v kovové nádobě. Jednou týdně tedy autu prospěje delší vyjížďka než obvyklých pět kilometrů do práce a z práce. Po prohřátí motoru bychom měli najet třicet až padesát kilometrů. Nejenže delší jízda prospěje výfuku, ale celému autu, včetně baterie a dalších součástí.