Jan Veselý: abych za jízdy neusnul, cvičím
Těžkou nehodu měla ve včerejší deváté etapě rallye Dakar posádka tatry Aleše Lopraise. Stala se na dlouhém přejezdu po silnici mezi dvěma měřenými úseky. Tatra Jamal náhle sjela ze silnice dolů z mírného náspu, ve vysoké rychlosti se dvakrát převrátila a skončila na střeše. Příčinou karambolu byl mikrospánek.
Nejen při včerejší etapě bojoval s mikrospánkem také jediný český motorkář na letošním Dakaru Jan Veselý.
„Pokud byl při nehodě mikrospánek, moc se tomu nedivím, protože já jsem měl stejné problémy. Poté, co jsem projel první část rychlostní zkoušky, viděl jsem, že mě ještě čeká 217 kilometrů do cíle, a to už jsme měli za sebou zhruba 360 kilometrů.
Když jedeme v měřeném úseku, jsme v plné koncentraci, ale jakmile se dostaneme do neutralizační zóny, která tvoří přejezd mezi dvěma úseky rychlostní zkoušky, tak to z nás spadne a člověk tak trochu vypne. S mikrospánkem bojuji v každé neutralizační zóně a zavírají se mi oči,“ popisuje Veselý v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.
Jaký máš názor na dlouhé, rozdělené rychlostní zkoušky na Dakaru?
„Dlouhé etapy jsou extrémně náročné. Na druhou stranu je příjemné, že si člověk může alespoň na chvíli odpočinout. Například v první části měřeného úseku, která měřila kolem tří set kilometrů, si člověk několik hodin vůbec neodpočinul. Ovšem ty dlouhé přejezdy jsou nebezpečné kvůli mikrospánku.“
Jak se dá proti únavě bojovat? Používáte nějaké energetické nápoje nebo jinou pomoc?
„Pomáhám si tím, že dělám na motorce za jízdy dřepy – chvíli stojím, potom si zase sednu. Prostě se snažím nějak zabavit. Například Josef Macháček si zase zpívá.“
Jakou rychlostí se na přejezdech jezdí?
„Motorkáři mají omezenou rychlost na 120 km/h a kamióny na 90 km/h, v zástavbě je však limit ještě nižší – někdy 60, jindy dokonce jen 30 km/h,“ popisuje Jan Veselý.