Jan Veselý: motorka na konci Dakaru přestala startovat

15. leden 2012

V peruánské metropoli Limě dnes skončí 34. ročník rallye Dakar. Poslední 14. etapa měří 283 kilometrů, ze kterých se na čas jede pouhých 29. Pak už na soutěžící čeká nejkrásnější dakarský okamžik – výjezd na cílovou rampu. Týkat by se měl i pěti českých strojů, čtyř kamiónů a jedné motorky s Janem Veselým v sedle.

Jan Veselý je však vůbec rád, že do dnešní etapy mohl nastoupit, protože na území Peru pronásledují jeho yamahu technické problémy také kvůli jemnému prachu zvanému fesh-fesh.

„Peruánská část rallye Dakar byla velmi náročná. Hned první den jsme vyjížděli z bivaku bez asistence a to jsme za sebou měli tuny fesh-feshe. Jelo se až v půlmetrové vrstvě tohoto prachu, ve které byly schované kameny. Totálně mi to zničilo řetěz, rozetu a celý sekundární převod. Potom tedy následoval bivak bez asistence, takže motorka nebyla opravená.

Fesh-fesh mi pravděpodobně zničil i motor, protože už jede mnohem hůř, má menší výkon a ráno ani nechce nastartovat. Byl to docela problém, protože to byl poslední motor, který jsem měl. Bylo to hodně těžké, a proto v posledních třech dnech vypadlo mnoho jezdců,“ popsal Jan Veselý v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Říkal jsi, že motorka nejde po ránu nastartovat, tak jak to vůbec děláš, abys mohl ráno vyjet na trať?

„Ráno v bivaku bez asistence se mi to ještě podařilo nastartovat, ale dost jsem na tom cvičil – 20 minut jsem trápil startér a střídal to s našlapovací klikou, ale nakonec chytla. Dnes už mě museli roztahovat.“

Je podle tebe dobře, že Peru bylo zařazeno do trasy rallye Dakar? Jsou tu lepší podmínky než v posledních etapách na území Argentiny, jako tomu bylo v posledních třech ročnících?

„Hodnotím to pozitivně. Je to něco nového, jedeme jinou krajinou, ve které se je na co dívat. Za poslední dva argentinské Dakary mi tamní krajina trochu zevšedněla a v Peru je to zase jiné.“

Poslední etapě se v dakarské hantýrce říká mávačka, ale i v ní se může ledacos přihodit. Několikrát se v historii rallye stalo, že už to prostě technika nevydržela. Jak se na ni cítíš?

„Vzhledem k tomu, že etapa končí rovnou přejezdem cílové rampy, vezu si s sebou i čisté oblečení. Pevně doufám, že motor ráno naskočí a posledních 29 kilometrů speciálu ještě bude sloužit. Když už potom nepojede, tak už mě někdo dotáhne do cíle na laně. Toho se nebojím.“

Vidíš tedy poslední etapu jako tutovku?

„Takto se to neodvážím říct. V minulých ročnících se opravdu staly tak nečekané věci, například loni jsem viděl, jak 15 kilometrů před cílem praskla kyvná zadní vidlice na jedné motorce a dotyčný měl velký problém dojet s tím do cíle. Určitě bych nechtěl, aby mě něco takového potkalo, protože i na tak krátkém úseku se může cokoliv stát,“ uzavírá Jan Veselý.

autor: jař
Spustit audio