Je 110kilometrová rychlost na našich silnicích reálná?

14. srpen 2012

Na celkem 24 vytipovaných úsecích silnic prvních tříd by výhledově mohla být zvýšena rychlost na 110 kilometrů v hodině. Ministerstvo dopravy totiž uvažuje na vybraných silnicích prvních tříd o zvýšení rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině. Ovšem jsou na to naše silnice připraveny?

Zeptali jsme se proto odborníka Jiřího Landy ze společnosti CityPlan, která se věnuje bezpečnosti infrastruktury, jestli je to dobrý krok. „Pokud to bude děláno selektivně a s rozumem, nikoliv pouze administrativním opatřením, tak je to dobrý krok,“ říká.

„V naší republice jsou tři druhy komunikací: dálnice s povolenou rychlostí 130 km/h, rychlostní komunikace se stejným rychlostním limitem, přestože se liší technickými parametry, a potom je řada dalších úseků komunikací, které mají obdobné kvalitativní parametry, ale smí se na nich jezdit pouze 90 km/h. Rozdíl je však neopodstatněný. Na druhou stranu nelze o žádné z těchto komunikací paušálně říct, že by na nich bez úprav mohla být zvýšena rychlost na 110 km/h.“

Bezpečnost je až na prvním místě

Jaké opatření máte na mysli? Co by bylo potřeba udělat, aby se rychlost na některých silnicích prvních tříd mohla zvýšit o dvacet kilometrů?

„Dnes bohužel přetrvávají zásadní bezpečnostní nedostatky i na silnicích, kde se smí jezdit 130kilometrovou rychlostí – například svodidly nechráněné mostní pilíře a hospodářské sjezdy, chybějící připojovací a odbočovací pruhy a další. Pokud tedy chce někdo zvyšovat rychlost na silnici, která doposud fungovala v režimu maximální rychlosti 90 km/h, měl by nejprve nechat provést důkladnou bezpečnostní inspekci a až poté, kdy se zjistí, že na silnici nejsou vážné bezpečnostní závady, může být změna schválena,“ komentuje Landa.

Pro pilotní projekt byla vybrána silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, kde se na podzim bude zkoušet, jak lidé na zvýšenou rychlost zareagují. „Podle mě je to dobrý výběr. Řidiči totiž na těchto komunikacích spontánně překračují povolenou rychlost a přemýšlejí, proč mají jet 90kilometrovou rychlostí, když tyto silnice spadly do kategorie 90 km/h pouze administrativní rigidností,“ uzavírá Jiří Landa. Teprve čas ukáže, jestli řidiči budou překračovat i nově navýšený rychlostní limit.

Kdy budeme jezdit 110?

Zkušební provoz bude určitě ostře sledován a až pak se bude vyhodnocovat nehodovost, plynulost dopravy, ale třeba také náklady na opotřebení zmíněné silnice. Teprve pak bude zpracován konečný návrh změn dálniční sítě, který by vláda mohla projednat na jaře příštího roku. Bude nutné změnit také legislativu, protože pokud by vybrané čtyřproudé silnice prvních tříd byly překvalifikovány jako silnice pro motorová vozidla, bude muset dojít ke změně ohledně dálničních poplatků.

Nově budou také překvalifikovány rychlostní komunikace. Ty, které splňují přísnější normy – například karlovarská R6 nebo mladoboleslavská R10, se změní na dálnice. Naopak rychlostní silnice, jako třeba R46 z Vyškova do Olomouce nebo příbramská R4 nesplňující bezpečnostní kritéria pro dálnice, zůstanou v kategorii silnici pro motorová vozidla a zároveň na nich bude platit maximálně 110kilometrová rychlosti. Dočkat bychom se toho mohli zhruba za rok.

Přehled silnic I. tříd, kde se bude zvyšovat rychlost na 110 km/h:

I/7Chomutov–Křimov
I/11Ostrava–Šenov
I/11Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13Karlovy Vary – Ostrov
I/13Most–Bílina
I/13Bílina–Teplice
I/14Liberec–Kunratice
I/20Nová Hospoda (R4) – Písek
I/20Plzeň, přivaděč k D5
I/23Brno, Pražská radiála
I/26Plzeň, přivaděče k D5
I/27Plzeň-Sukova – Dobřany
I/34České Budějovice – Lišov
I/35Liberec – Bílý Kostel
I/35Olomouc – Křelov
I/37Hradec Králové – Pardubice
I/38Jihlava, přivaděč k D1
I/43Brno, Svitavská radiála
I/44Postřelmov, obchvat
I/48Nový Jičín–Příbor
I/48Český Těšín, obchvat
I/50Brno, Olomoucká radiála
I/56Prodloužená Místecká
I/57Semetín–Jablůnka
autor: evk
Spustit audio