Je studie Vize D od Škodovky novou felícií?

1. březen 2011

Automobilka Škoda na světovém autosalónu v Ženevě sice představila nové logo a zajímavý koncept nazvaný Vize D, ale jinak před novináři mlží. Zároveň oznámila, že chce během dvou let přijít se čtyřmi modelovými novinkami a výrazně se prosadit na velkých trzích v Rusku, Indii i Číně a dostat se postupně na produkci miliónu vozů ročně. Všichni se však ptají, zda je studie Vize D reálným předobrazem nového mladoboleslavského modelu, který se má velikostně zařadit mezi stávající fabii a octavii.

Reportér Motožurnálu Jan Říha se to vydal zjistit přímo za šéfdesignérem Škody Auto Josefem Kabaňem a snažil se z něj vypáčit, co šlo: „Vize D pro mě znamená spojovatel současného stavu a budoucích plánů, dalo by se říct takový most,“ říká Kabaň.

Pokud jde o nový designový směr, musíte v něm promítnout nejspíš víc modelů. Dá se takto z pohledu designéra uvažovat, nebo si jednoduše řeknete, že to bude konkrétní auto, na kterém ukážete prvky, jež se mohou objevit na více modelech? „Na design se nedívám jako na skládání puzzle, automobil by měl vyvolávat nějaké pocity a ne jen zaujmout tvarem a jednotlivými prvky, například světly. Důležité také je, jak se střetávají ostré hrany s měkkými nebo jak auto sedí na kolech. Výsledná podoba vozu je souhra tvarů, prvků a materiálů v kombinaci s racionálním základem vozu, který škodovka má.“

Designér většinou pracuje ve větším časovém předstihu. Pro zajímavost, kdy se objeví vozy, na kterých teď pracujete? „Zhruba v horizontu čtyř až pěti let, ale dokončujeme i některé prvky na modelech, které půjdou do výroby. Auta, která půjdou do výrobky v blízké budoucnosti, jsou však pro mě tak trochu minulostí.“

Kolik lidí pracovalo v týmu designérů, který se podílel na vývoji tohoto konceptu? „Mám rád týmovou práci a podporuji týmového ducha, ve finále na projektu pracovaly desítky lidí. Je to výsledek úsilí velké skupiny lidí.“

Designová studie Vision D

Máme před sebou Vizi D − s určitými rozměry, pod kterými si můžeme něco představovat. Pokud bych měl procentuálně vyjádřit, jak se studie bude podobat novému modelu, který by měl být zařazen někam mezi Škodu Octavii a Fabii, bylo by to dvacet procent? „V procentech bych to snad ani neuváděl, dokonce jsem ani netvrdil, že chystáme model, o kterém jste mluvil. Mohu jen povědět, že budeme vyrábět vozy, které budou těšit nejen rozum, ale i srdce. Doufám, že tato studie, kterou tu na autosalónu můžete vidět, je vodítkem k tomu, kam budeme v budoucnu směřovat, a jestli to bude 20, 40, 60, nebo 100 procent, to uvidíte už zanedlouho. Nechte se překvapit.“

autor: jař
Spustit audio