Kdo je třetí osoba?

15. leden 2009

Od prvního ledna nemusejí policisté jezdit k nehodám, kde škoda na vozidle nepřesáhne 100 000 korun, pokud při ní nebyl nikdo zraněn a nevznikla škoda třetí osobě. Jenže umíme poznat výši škody na autě a co třetí osoba - víme, o koho přesně jde? Opravdu se policistům uvolnily ruce pro další činnost anebo i nadále vyjíždějí ke všem nehodám?

Eva Kézrová proto s reportážním mikrofonem sledovala práci nehodářů. A začala, jak jinak, na pražském dispečinku oddělení dopravních nehod u nadpraporčíka Miloslava Kudláčka...

Ostatně to potvrzují i čísla - průměrně je v Praze nahlášeno kolem stovky nehod, ale od začátku roku jich policisté nakonec řeší jen zhruba 70. A tak se vydáme do pojišťovny, abychom zjistili, jak tam řeší nehodu bez policejního protokolu. Co udělat pro co nejjednodušší zaplacení škody? Na co nezapomenout? A jak je to s leasingovými a firemními auty? Shodují se pojišťováci s policisty v pohledu na třetí osobu?

Nevoláme-li policii, pak jsme pod hrozbou pokuty povinni sepsat záznam o nehodě. Ten není nijak přesně stanoven. Zákon pouze říká, že musí obsahovat identifikaci místa a času nehody, jejich účastníků a vozidel, její příčiny, průběh a následky. Doporučován je především takzvaný Evropský protokol o dopravní nehodě, který lze získat v pojišťovně. Díky němu totiž informace budou kompletní. Vyhotoví se tolik kopií, kolik je účastníků nehody. A nezapomeňte si je vzájemně podepsat.

"Ihned na místě nehody je vhodné pořídit fotografie, stačí i mobilním telefonem. K povinným údajům uveďte i některé nepovinné údaje jako telefonní spojení nebo e-mail, aby likvidátor, který škodu řeší, s vámi mohl rychleji komunikovat," radí zkušený likvidátor největší české pojišťovny Ondřej Fingerhut.

Není od věci si pro případné spory vzít svědky.

"Určitě je dobré mít svědka nehody a poznamenané jeho kontaktní údaje, pokud by byla nějaká škoda problematická pro řešení."

Účastníci se ale nemusí shodnout na zavinění nehody. To ovšem není problém.

"Do formuláře by měl každý za sebe doplnit, jak si myslí, že k nehodě došlo. A na posouzení pojišťovny potom bude záviset určení vlastníka."

Pojišťovny na to mají své vyšetřovatele.

"Máme speciální tým, který je schopen vyjet a ohledat místo dopravní nehody, a podle záznamů účastníků může posoudit, jak k nehodě mohlo dojít. Jsou vybaveny speciálními přístroji, které mohou použít ke zjištění stop."

V takovém případě ale stejně lze doporučit přivolání policie, které oproti některým původním návrhům není, a to zdůrazněme, nijak zpoplatněno.

"Protokol od policie je pro nás cenným vodítkem při řešení škody, proto máme umožněn přístup do databáze policejních relací. Ale záleží na každé individuelní škodě, zda protokol je pro její řešení nutný."

Častým problémem pak je takzvaná škoda na majetku třetí osoby, především pokud jde o vozidla na leasing a firemní. Na to mají pojišťovny jednoznačný názor.

"Pokud je vozidlo pořízené na leasing řízeno se souhlasem majitele nebo držitele auta, není škoda posuzována jako škoda na majetku třetí osoby - například sousedův plot, zaparkované vozidlo, poškozená součást nebo příslušenství pozemní komunikace jako značky či svodidla, nebo vzniklá ekologická škoda."

V posledně jmenovaných případech tedy policii přivolat musíme.

autor: evk
Spustit audio