Když auto "plave"

14. říjen 2009

Silný vítr, déšť a někde dokonce sníh - počasí, které v těchto dnech komplikuje život motoristům. Rychlý příchod zimy většinu z nás překvapil, a proto mnozí nestačili přezout své auto na zimní pneumatiky. Ovšem mezi řidiči je i hodně těch předvídavých, kteří to stihli. Ti potom mají jednu obrovskou výhodu - i když nepojedou po zasněžených cestách, mohou se vyhnout aquaplaningu.

"Aquaplaning je podle mě nejnebezpečnější událost, která řidiče může potkat na silnici. Nastane tak, že vzorek pneumatiky nestačí odvádět vodu, která je na silnici, a vůz začne plavat. Nic moc se s tím nedá dělat, pouze sešlápnout spojku a čekat. Za deště musím mít neustále na paměti, že nesmím jezdit jako na suché silnici. Auto je ve chvíli aquaplaningu opravdu neřiditelné a řidič se stává pasažérem," přibližuje na silnicích nepředvídatelnou situaci odborník na bezpečnou jízdu Jan Faktor.

Podle něj se aquaplaningu dá částečně předejít dobrými pneumatikami.

"Pokud mám pneumatiku se vzorkem 4 až 6 milimetrů, tak do rychlosti sta kilometrů v hodině by mě aquaplaning neměl potkat. Jestliže mám však výši dezénu 1,6 mm, což ukládá zákon, tak i rychlost 80 km/h může být na našich silnicích hazardování se životem," dodává Jan Faktor.

Zrádnost aquaplaningu je především v tom, že není vidět. Většinou k němu dochází tam, kde jsou vyjeté koleje, které řidič při silném dešti nemá šanci včas zahlédnout. Jak se tedy v případě aquaplaningu zachovat? Podle automobilového jezdce Jana Kopeckého to chce především klid: "Když nastane aquaplaning na rovině, nejde dělat vůbec nic. Důležité je se nevylekat a počkat, až auto zase chytne stopu. Rozhodně se nesnažte trhat volantem, protože by to mohlo mít ještě horší následky - se zatočenými koly vyjedete z hluboké vody, pneumatiky opět získají přilnavost, dostanou se do záběru, to vám vytrhne volant z ruky a vy skončíte někde mimo silnici. Takže při aquaplaningu maximálně sešlápněte spojku."

Ovšem co když se do situace, kdy vinou velkého množství vody nemám auto tak úplně pod kontrolou, dostanu v zatáčce?

"To je mnohem vážnější situace a platí v ní stejný postup jako při aquaplaningu na rovině - sešlápnout spojku a nechat auto jet, aby zpomalilo. Aquaplaning je opravdu velmi nebezpečný, takže když se za deště blížíte k vyjetým kolejím na silnici, raději zvolněte," upozorňuje Jan Faktor.

Zpomalit a pevně držet volant je jediná možnost, jak bezpečně zvládnout jízdu nejen za silného deště, ale také za velkého větru. Na Slovensku jsem dokonce viděla řidiče, kteří v této situaci raději odstavovali vozidlo na krajnici. To ovšem nemusí být vždycky bezpečné.

"Pakliže se řidič jakéhokoliv vozidla dostane do podobné situace, měl by zpomalit, aby mohl bezpečně pokračovat dál. Pokud je zrovna na dálnici, tak v žádném případě by neměl zastavit v odstavném pruhu, ale až na nejbližší čerpací stanici nebo odstavné ploše, aby neohrožoval ostatní účastníky, kteří pokračují v jízdě," vysvětluje policista Tomáš Galbavý.

Nejen v tomto počasí proto myslete na to, že jde především o vaše zdraví.

autor: evk
Spustit audio