Když v nádrži "šplouchá" zemní plyn

13. říjen 2008

CNG - anglická zkratka pro Compressed Natural Gas nebo-li stlačený zemní plyn. Auta jezdící na toto palivo jsou stále rozšířenější. Nejčastěji na něj jezdí autobusy, ale můžeme na silnicích potkat i užitková auta, například po Praze jezdí auta pro svoz odpadu. Ale samotné automobilky nabízí osobní auta upravená pro spalování zemního plynu, u nás jsou to například Citröen, Fiat, Opel, Renault a Volkswagen. My vám teď auto jezdící na stlačený zemní plyn představíme.

Především u užitkových aut nebo autobusů se používá k pohonu pouze plyn. Osobní auta bývají kombinovaná, kdy mají nádrže jak na benzín, tak na zemní plyn. U moderních aut přímo od výrobců už se o přepínání mezi typem paliva nemusíme starat.

"U starších typů byl ruční přepínač mezi benzinem a plynem u palubní desky. U novějších typů vozidel však automobilky instalují automatické přepnutí paliva, takže jakmile dojde plyn, automaticky se přepne pohon na benzín," vysvětluje Jan Žákovec z Pražské plynárenské.

U nových aut přímo od automobilek jsou nádrže ukryty a nezabírají místo v zavazadlovém prostoru. Dojezd pak záleží na počtu použitých nádrží.

"Největší dojezd má jednopalivová verze Fiatu Multipla - až 650 km. U běžných vozidel se ale dojezd pohybuje kolem 250 až 300 km."

A dalších pár set kilometrů na benzín. To je důležité, protože u nás je tankovacích stanic na CNG na dvě desítky, ale situace se zlepšuje. Na kolik nás pak vyjde kilometr? Začněme tím benzínovým.

"Pokud je cena kolem 30 korun za litr benzinu a spotřeba 8 l/100km, tak kilometr vychází na 2,40 Kč. Kilometr na zemní plyn vyjde na 1,10 až 1,20 Kč, takže jezdíme za poloviční náklady."

To se vyplatí, co říkáte? Ovšem nic není zadarmo. Auto na zemní plyn je dražší.

"Každá automobilka má jinou filozofii. Například Volvo mělo v minulosti filozofii, že dieselová verze byla cenově srovnatelná s plynovou. To ale může být někdy problém, protože plynová verze modelu není svoji výbavou totožná s verzí dieselovou. Nicméně v Evropě je cena plynových verzí o 2000 až 2500 euro vyšší."

V přepočtu tedy okolo 60 000 korun. Je to logické, musíme přece zaplatit za nádrže i celý systém. Kdo ale opravdu hodně najezdí, tomu se investice vrátí. Auto lze na plyn následně i přebudovat, ale má to jedno úskalí.

"Jde to zejména u starších typů vozidel, u novějších je ten problém, že automobilky nemají zájem, aby na jejich vozech probíhaly dodatečné úpravy. Každopádně to lze, ale firma tyto úpravy provádějící by musela mít veškerou elektrodokumentaci od vozu, aby věděla, jak má vozidlo naladit pro jízdu na plyn," vysvětluje Jan Žákovec.

A to samozřejmě není snadné získat. Proto se přestavují především starší auta. Pak je ale potřeba dobře zvážit návratnost nemalé investice.

autor: pgj
Spustit audio