Kurs bezpečné jízdy 3: Na silnici nás drží pneumatiky

24. leden 2007

Chceme-li se na silnici cítit jako doma, musíme mít v pořádku pneumatiky. Ty jsou totiž tím, co nás na silnici drží. Zimní pneumatiky u nás používá přibližně polovina řidičů. Zbytek má buď univerzální nebo hazarduje na letních. A tak je tady třetí lekce naší bezplatné školy smyku.

Když pojedeme 80 km/h a začneme na sněhu brzdit, pak zastavíme na kvalitních zimních pneumatikách po 70 metrech. Kdybychom jeli na letních, pak budeme brzdit ještě dalších 42 metrů a místo, kde zastaví auto na zimních, mineme rychlostí 49 km/h. Asi není třeba nic dodávat. V současné době se i u kvalitních zimních pneumatik upřednostňují větší rozměry.

"To je velmi jednoduché. Jestliže se podíváme na rally, pak můžeme vidět, že jezdci ve Finsku nebo ve Švédsku mají úzké pneumatiky. Ale běžné zimní pneumatiky mají skvělé výsledky, pokud jde o brždění, což úzké pneumatiky nemají. To je velmi důležité pro ovládání vozu. My doporučujeme tedy šíři třeba i 245, protože současné zimní pneumatiky mají takové vlastnosti, že umožňují širší záběr, jsou lepší při brždění a nedostanete na nich tak snadno aquaplaning. Doporučujeme tedy, aby si lidé pořizovali pneumatiky do rozměru 225," potvrzuje šéf instruktorů jízdy Dunlopu Daniel Pffiel.

Zimní pneumatiky bývají označovány M + S, což jsou počáteční písmena anglických slov bláto a sníh. V poslední době se ale objevilo další označení.

"Rozdíl mezi označením M+S a symbolem sněhové vločky ve skalním masivu je v normě. Označení M+S je starší označení pro zimní pneumatiky, které je lehce zneužito, protože tato norma neodpovídá opravdovým zimním podmínkám. Naopak symbol sněhové vločky má daný standard, který je posunut o hranici dál, a označuje splnění normy, že taková pneumatika splňuje veškeré výkony v zimních podmínkách," vysvětluje Richard Srbecký z Dunlopu.

Pneumatika je tedy testována například na účinnost brždění na sněhu a podobně. Dalším označením, které na zimních pneumatikách najdeme, jsou písmena TWI, která značí, že na pneumatice jsou indikátory opotřebení.

"Na pneumatikách máme indikátor zákonem stanovené minimální výšky dezénu 1,6 mm, a pak je zaveden nově indikátor Trade Wear Indicator, který označuje hloubku dezénu 4 mm, což je potřebná výška dezénu u zimních pneumatik. Jestliže tento indikátor začínáme používat, pak pneumatika ztrácí výkon na sněhu i na zmrzlé vozovce."

To znamená, že bychom ho čas od času měli zkontrolovat. Kde ho tedy hledat?

"Na bočnici pneumatiky v ramenní oblasti najdeme na několika místech písmena TWI a v tomto místě najdeme v drážkách běhounu indikátor. Znamená to, že když sjedeme pneumatiku třeba na 3 mm, pak jsme stále schopni rozeznat indikátory od bloků dezénu."

Opotřebení pneumatik pak máme ve svých rukách.

"Na opotřebení pneumatiky má vliv hlavně styl jízdy. Velmi opomíjenou věcí je pak tlak v pneumatikách, protože řada lidí ho kontroluje pouze když pneumatiky přezouvá. Také jednou za dva měsíce je pozdě, protože jakmile někdo jezdí okolo 1 000 kilometrů měsíčně, pak by tlak v pneumatikách měl kontrolovat podstatně častěji. Také bychom měli mít na paměti, že svoji roli hraje i venkovní teplota, která se do tlaku v pneumatikách promítá. To pak výrazně ovlivňuje jejich opotřebení."

Konec lekce třetí.

autor: pgj
Spustit audio