Letní jízdomat aneb jak moderně stopovat

4. červenec 2012

Kdo se nebojí vzít do auta cizího člověka, nebo naopak jet s neznámým řidičem, může docela ušetřit. Díky moderní formě autostopu se nemusíte zdržovat čekáním na silnici, ale stačí se včas zaregistrovat na webu Jízdomat.cz a máte jistotu, že se za slušnou cenu dostanete tam, kam potřebujete – nejen po Česku, ale i do zahraničí. Navíc za zprostředkování spolujízdy se neplatí žádný poplatek.

„Vychází to levněji než vlak, navíc ve vlaku bychom museli přestupovat a to není pohodlné. Lepší je proto jet autem,“ vysvětluje slečna Táňa důvod, proč si pro cestu z Prahy do Rožnova pod Radhoštěm vybrala právě Jízdomat.

Také řidič Zdeněk vypadá spokojeně, když vysvětluje, proč se své auto rozhodl „vytěžovat“ neznámými lidmi. „Každý týden jezdím zhruba sedm set kilometrů, proto raději jedu s nějakým platícím spolujezdcem. Navíc jsem se s mnohými spřátelil a sešli jsme se i na skleničce v hospodě. Dalo by se říct, že se mnou jezdí spíš stálí zákazníci než neustále noví lidé,“ popisuje.

Nápad spojit příjemné s užitečným vznikl asi před rokem a půl a za tu dobu se na webu zaregistrovalo přes 21 tisíc lidí. Princip internetové spolujízdy je jednoduchý – pokud nabízíte místo v autě, pak napíšete, kdy a kam jedete, kolik lidí můžete vzít a kolik je to bude stát. A naopak, pokud hledáte vhodný odvoz, stačí si vybrat. „V jednom okamžiku můžete průměrně vybírat z nabídky až devíti set jízd po celé České republice i do zahraničí,“ přibližuje manažerka projektu Martina Čmielová.

Vzájemná hodnocení na webu mají eliminovat nepříjemnosti

Na léto byla výrazně rozšířena nabídka cest do zahraničí. Například jen do Německa se můžete svézt téměř 120 auty. V nabídce nechybí samozřejmě ani přímořské státy jako třeba Chorvatsko nebo Bulharsko. Jenže není tak úplně samozřejmé sednout do auta k někomu, koho neznáte. Co když řidič bude vyznavačem agresivní jízdy, nebo naopak spolujezdec bude příliš vtíravý společník?

„Takové riziko se snažíme eliminovat tím, že na portálu nabízíme hodnocení řidiče i spolujezdců v rámci jízdomatu. Řidič tam může uvést i svoji historii – jako například jak dlouho řídí, kolik ujel kilometrů v rámci jízdomatu, kolik s ním jelo spolujezdců i jejich hodnocení. Hodnotit se mohou i samotní spolujezdci,“ uvádí Čmielová.

Spolujízda tedy rozhodně není tak anonymní jako normální autostop. Není také ani zadarmo, i když je vždy levnější než veřejná doprava. Navíc řidič nabízí cenu dopředu a je na potenciálním spolujezdci, jestli tuto nabídku bude akceptovat, nebo si počká na jinou.

„Cenu určuje vyloženě řidič. Tendence je taková, že u delších tras je průměrná cena za kilometr od 0,64 do 0,79 koruny, a nepřevyšuje cenu, kterou byste zaplatili za veřejnou dopravu na dané trase – tedy například za vlak nebo autobus,“ uzavírá Čmielová.

autor: evk
Spustit audio