Levnější dovolená začíná už u spotřeby auta
Jednou z důležitých věcí, které plánujeme před cestou na dovolenou autem, je to, jak a kde budeme tankovat. Dnes už to ani tak není o tom, že na hranicích natankujeme plnou a snažíme se dojet co nejdál. V řadě zemí totiž natankujeme za stejné peníze, ne-li levněji. Turistické informace jsme připravili ve spolupráci s ÚAMK.
Během příprav na dovolenou se vyplatí na chvíli zastavit a na cestu se připravit. Dámy prominou, ale je třeba zvážit, zda opravdu na dovolenou pod stan potřebujeme dvoje koktejlky a pět párů bot. Ono se to nezdá, ale každých sto kilogramů navíc zvyšuje spotřebu takřka o litr.
V závislosti na zatížení je potřeba upravit tlak v pneumatikách. Plně naložené auto s rodinou totiž vyžaduje vyšší tlak než při běžném každodenním ježdění, kdy jezdíme sami.
„Podhušťováním se značně mění valivý odpor a zvedá spotřeba. Pokud tedy někdo říká, že ušetří pět, deset procent na valivém odporu a podhustí pneumatiku o patnáct procent, tuto úsporu naprosto degraduje, a dokonce může mít ještě horší spotřebu než předtím,“ upozorňuje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.
Auto by mělo být před takovou cestou, v pořádku a ne těsně před servisní prohlídkou. Důležitá je také kvalita paliva. „Nekvalitní palivo klade větší nároky na přeskok jiskry, ta není tak kvalitní a tím pádem palivo dokonale neprohoří. To je přímá cesta ke zvyšování spotřeby,“ upozorňuje Milan Ernest z firmy Bosch.
V případě, že použijete na zavazadla střešní box, spotřeba opět poroste. „Záleží na výrobci, některý má opravdu dobře aerodynamicky řešený střešní nosič, ale minimálně o dvě procenta spotřeba určitě naroste. Ovšem může to být až o třicet procent.“
Při samotné jízdě je důležitá předvídavost a správné řazení. Mnozí v tomto případě chybují u naftových motorů, které díky jejich síle není potřeba zdaleka tak vytáčet. „Motor nevytáčejte a držte ho spíš v nižším otáčkovém spektru – 2,5 tisíce otáček je maximum,“ radí odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.
Spotřeba je samozřejmě přímo závislá na rychlosti. „Zvýšíte-li rychlost o dvacet procent, spotřeba paliva vzroste průměrně o čtyřicet procent,“ konstatuje Milan Ernest.
Snažit se šetřit tím, že si nepustíte klimatizaci nebo rádio, by byl už opravdu extrém, ale i tady je potřeba počítat s tím, že čím více se budete snažit interiér ochladit, tím více auto zatěžujete a spotřeba roste – nehledě na to, že větší rozdíl než sedm, maximálně deset stupňů mezi teplotami venku a v autě ohrožuje vaše zdraví.
Důležité je také si cestu rozplánovat a dělat pravidelné přestávky. „Je třeba si odpočinout, protože člověk se musí koncentrovat. Jste-li nesoustředění, velmi snadno chybujete, jste zbrklí a děláte zbytečné manévry, čímž ve výsledku zvyšujete spotřebu,“ vysvětluje Gerhard Plattner, který dokázal na jedinou nádrž najet s fabií přes dva tisíce kilometrů.
To se vám asi nepovede, ale přesto, jestli pojedete za deset, nebo za šest litrů, stojí za úvahu a trochu přípravy.