Liniové řízení dopravy. Bude i v Česku

22. červenec 2008

Ministerstvo dopravy chce řídit dopravu, a to doslova a do písmene. Prostřednictvím liniového řízení dopravy bude usměrňovat tok vozidel především na dálnici D1 a to na jejím začátku a v okolí Brna, kde je nejvyšší hustota vozidel. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že tímto způsobem se zvýší plynulost dopravy až o 35 procent. A jak jsme zjistili, výstavba potřebných zařízení by neměla příliš ovlivnit prázdninový provoz.

Pro motoristy budou nejviditelnější novinkou další proměnné informační tabule, zatím jich je na D1 6 a během dvou měsíců bude instalováno dalších 22, takže řidiči by o aktuálním dění na dálnici měli být informováni zhruba každých dvacet kilometrů.

"Proměnné informační tabule se budou stavět zvlášť - buď na portálech nebo poloportálech. V místě, kde bude portál, tedy rameno nosné konstrukce přes celou dálnici, bude omezen provoz přibližně na 15 minut, než se portál natočí napříč dálnicí. Při instalaci poloportálu bude omezen maximálně odstavný pruh," uklidňuje řidiče Jaroslav Zvára, koordinátor Jednotného systému dopravních informací.

Principem liniového řízení dopravy je regulování nejvyšší povolené rychlosti v závislosti na počtu projíždějících aut, protože každá silnice má určitou kapacitu. Počet aut se zjišťuje buď pomocí kódů v navigacích nebo díky indukčním smyčkám zabudovaným přímo ve vozovce, které registrují každé projíždějící vozidlo. Ale to nejsou jediné způsoby, jak dispečeři Národního dopravního a informačního centra v Ostravě mohou vědět, kolik aut je na dálnici.

"Budeme dostávat data z elektronického mýta. Informace budou částečné, protože budou zatím reprezentovat informace o vozidlech nad 12 tun, které jsou vybaveny EBU jednotkami. Nicméně od nového roku to budou i vozidla nad 3,5 tuny a podle dalšího vývoje a rychlosti zavádění vinět to může být i z dalších vozidel. To znamená, že informace se budou stále zlepšovat."

Elektronické viněty by v příštím roce měli mít v kabině řidiči osobních aut, namísto stávajících dálničních známek. Jak ale potvrzuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy, projekt zatím ještě nemá konkrétní podobu.

"My jsme ve fázi, kdy řadu věcí musíme ještě dotáhnout do konce. Zatím máme záměr a nějaké studie. Je potřeba změnit zákon v tom smyslu, že klasické dálniční kupóny by byly nahrazeny elektronickými vinětami. Na tom velmi intenzivně pracujeme, takže za několik týdnů oznámíme veřejnosti detaily okolo elektronických vinět."

Na informačních tabulích budou proměnné dopravní značky, tedy mezinárodně srozumitelné symboly, nikoli text. Nejpozději do konce prázdnin bude spuštěna internetová stránka s informace o aktuálním dění na všech sledovaných silnicích, včetně počasí. Už teď si například na informační tabuli na dálnici D8 můžeme přečíst dojezdový čas ze Zdib do Prahy, v ideálním případě je to 14 minut a na nově otevřeném úseku dálnice D47 mezi Ostravou a Bílovcem už funguje zmíněné liniové řízení dopravy, které by mělo vést k větší plynulosti dopravy. Ale jak upozorňuje ředitel dopravní policie Martin Červíček.

"Liniové řízení se osvědčilo všude v zemích západní Evropy. Opravdu platí, že pokud řidiči respektují informace z liniového řízení, dochází k daleko lepší průjezdnosti vozidel v inkriminovaném úseku ."

A důležité je to slůvko všichni řidiči.

autor: evk
Spustit audio