Litá kola už se zimy nebojí

21. září 2010

Už je to zase tady. Zanedlouho začneme přezouvat svá auta na zimní pneumatiky. Právě při té příležitosti si mnozí z nás každoročně vybírají také litá kola. Počet lidí, kteří je kupují i na zimu, totiž stále stoupá. Je tedy velká pravděpodobnost, že zanedlouho se začnete zajímat o to, jaký typ kol je právě pro zimu nejvhodnější.

„Motoristé se nemusejí obávat používat litá kola i v zimě, protože moderní kvalitní litá kola jsou opatřena ochranným lakem, který zabraňuje jejich poškození solemi, případně dalšími nečistotami,“ říká Jiří Polívka ze společnosti Alcar Bohemia.

Kola krytá speciálním lakem se na trhu objevila před čtyřmi lety. Přestože je možné vybírat z velkého množství barev a šíře paprsků, lidé si na zimu vyberou většinou jednodušší kola. „Preferují stříbrné ráfky a široké paprsky. Kvůli údržbě kol je to asi nejlepší varianta – stříbrná barva je vděčná a široký paprsek se relativně dobře udržuje ve srovnání s úzkým, který má navíc nějaké záhyby,“ uvádí Jan Rejlek ze společnosti Motorsport.

Základem toho, aby kolo v zimě vypadalo hezky, je pravidelná údržba. „Alespoň jednou za 14 dní z nich smýt brzdový otěr a nečistoty. Nenechávejte je tam zasychat delší dobu a používejte na to výhradně kvalitní prostředky k tomu určené, měkkou houbu nebo hadřík,“ konstatuje poměrně logickou věc Jiří Polívka.

Sada kol v nejprodávanějším rozměru 15 palců přijde zhruba na deset tisíc korun. Nepříjemné je, že pokud se zimním kolem, jak se říká, vezmete obrubník, oprava je velmi náročná, často až nemožná. „Například u titanového lesku se finální barvy dosáhne kombinací spodní stříbrné vrstvy laku a svrchní tmavé vrstvy, která ovšem tu spodní zcela nepřekrývá a díky tomu vzniká titanový lesk. Z toho důvodu není možné v případě odření kola tento odstín napodobit.“

Nejlepší opravou odřeného litého kola je tedy koupit si nové. „Varianta, která je po finanční stránce velmi srovnatelná, ne-li dokonce výhodnější, je pořízení nového ráfku. V dnešní době je možné objednávat i samostatně jeden ráfek, takže není potřeba objednávat celou sadu,“ uzavírá Jan Rejlek.

autor: pek
Spustit audio