Lyžař má na přechodu přednost

12. prosinec 2008

Lyžaři. To je poměrně zvláštní skupina účastníků silničního provozu. Narozdíl od Itálie nemáme sice jasně stanovená pravidla provozu na sjezdovkách, ale často se pohybují také v místech, kde se setkávají s normálním provozem. Jaký je tedy vztah mezi nimi?

Nejprve se na hory musíme s lyžemi nějak dostat.

"Platí obecná úprava, která zakazuje přepravovat náklad v případech, kdy by došlo k ohrožení bezpečnosti provozu, přepravovaných osob nebo samotného řidiče. Z této úpravy tedy vyplývá povinnost náklad řádně umístit a upevnit a případně vhodně zajistit proti nechtěnému pohybu," vysvětluje právník Jan Kněžínek.

Kam ale dále lyžař nebo snowboardista v provozu patří?

"Lyžař nebo snowboardista se bere jako chodec a potom platí veškerá ustanovení pro chodce. Primárně by tedy měl být použit chodník, je-li zřízen, pokud není, lyžař by měl jet po levé straně komunikace."

To platí i pro řešení případné nehody.

"Každá dopravní nehoda se posuzuje individuálně. Je to vztah chodce a řidiče, to znamená, že jiná situace bude v případě, že se nehoda stane na přechodu pro chodce, kde lyžař má přednost a řidič je povinen umožnit bezpečné a nerušené přejití (v případě lyžařů tedy přejetí) vozovky. Pro řidiče platí povinnost dbát zvýšeného ohledu vůči zranitelnějším účastníkům silničního provozu, což jsou právě lyžaři a snowboardisté."

Na některých místech pak najdeme stezky pro chodce.

"Pro řidiče znamená zákaz vjezdu, pro chodce povinnost tuto stezku užít. Jak už bylo řečeno, lyžař je brán jako chodec, takže kde je stezka pro chodce zřízena, lyžař ji musí využít."

Jenže, sníh může situaci zkomplikovat.

"Není-li vidět vodorovné dopravní značení, tak k němu lze stěží přihlížet. Důležitá je tu svislá dopravní značka označující stezku pro chodce. Tam, kde je umístěna, musí tuto skutečnost zohlednit jak chodci, tak řidiči," říká Jan Kněžínek.

Je to tedy opět o používání rozumu.

autor: pgj
Spustit audio