Macka vyřadil z Dakaru rozbitý motor

6. leden 2010

Českých jezdců se na druhé jihoamerické rallye Dakar drží smůla. Co měřená etapa, to jedno odstoupení ze soutěže. V závodním konvoji už nepokračují tatry Tomáše Tomečka a Aleše Lopraise, čtyřkolka Josefa Macháčka a také motorka Martina Macka. Toho zradil hned na začátku chilské části rallye po přejezdu pohoří And motor.

Přestože našeho jezdce do cíle dovlekli mimo závodní trasu, doufal, že ho pořadatelé nechají v soutěži pokračovat. Ovšem příliš vysoký počet neprojetých povinných bodů na trase, takzvaných waypointů, musel podle pravidel znamenat konec.

Reportér Jan Říha mluvil s Martinem Mackem hned po jeho dojezdu do bivaku. Tehdy ještě věřil, že bude pokračovat.

"Když jsem přijel do tankovacího prostoru, motorka šla bez problémů. Po 15 kilometrech rychlostní zkoušky se začaly z výfuku ozývat divné zvuky a motor vynechával. Nevěděl jsem, co s tím může být, tak jsem jel dál. Ovšem po dalších 15 kilometrech se motor zastavil úplně. Sundal jsem tedy nádrž a vyměnil svíčku, ale motor ani neškytnul. Potom jsem se podíval do sání a zjistil, že je plné oleje. Buď je tedy prasklý píst, nebo hlava motoru. Bohužel to nešlo opravit na trati, tak jsem nelenil a nechal se dotáhnout k silnici, kde mě jeden z domorodců dovezl i s motorkou do bivaku. Bohužel jsem riskoval, že nebudu mít projeté waypointy (průjezdové body) v rychlostní zkoušce. Doufal jsem, že vyměním motor a zítra budu v závodu pokračovat."

Teď tedy čekáte na to, zda vám penalizace bude, nebo nebude udělena. Budete pokračovat dál nebo to záleží na výši udělené penalizace?

"V pravidlech závodu stojí, že už při neprojetí tří waypointů by měl být závodník diskvalifikován. Já jsem jich neprojel sedm nebo osm, protože mi motor odešel hned na začátku speciálu. Nemůžu mluvit za pořadatele ani za jury, která zasedne. Doufám, že budou shovívaví s ohledem na to, že zřejmě mnoho jezdců a posádek v závodě pokračovat nebude, a dovolí mi pokračovat dál třeba s penalizací 15 až 20 hodin. Na jednu stranu by mi to nevadilo, ale na druhou by to letos nebyl dobrý výsledek."

Závada na motorce se dál opravit? Mohl byste případně pokračovat dál?

"Samozřejmě, vyměníme motor a můžu jet dál."

Kdyby se jel příští ročník Dakaru zase v Africe, jel byste? A jel byste i v případě, že by se opět odehrával v Jižní Americe?

"Řekl jsem, že už nepojedu. Na druhou stranu, Dakar má svoje kouzlo a pokud na něm člověk nezažije nějaké 'peklo', určitě za to stojí. Byl bych rád, kdyby se vrátil do Afriky. Tam jsem byl jednou, v Americe jsem podruhé. Přestože je to tu krásné a lidé jsou skvělí, Afrika je blíž k domovu a technika se nemusí odesílat s měsíčním předstihem a zároveň se na ni po skončení rallye nemusí měsíc čekat. Americký Dakar je také nákladnější hlavně kvůli cenám letenek."

"Chtěl bych jet na motorce, ale příští rok se pojede už jen třída do 450 ccm a na takové motorky je mých sto kilo přece jen hodně. Tady jsou jezdci, kteří váží 60 nebo 70 kilogramů a těm nikdy stačit nemohu, protože výkon motorky nelze upravit. Možná příští rok pojedu v kamiónu, ale to se ještě uvidí."

autor: jař
Spustit audio