Na nekvalitním povrchu nezabrzdíš!

17. červen 2011

Už jste někdy jako řidiči měli pocit, že vší silou brzdíte, ale auto jede stále? Pak vězte, že to nemusí být vždy jen špatnými pneumatikami nebo vysokou rychlostí, ale výrazný vliv má i kvalita povrchu vozovky, a to dokonce i u nových silnic.

Jak asfaltový, tak cementobetonový povrch vozovek musí mít určitou drsnost, takzvanou texturu, která zaručuje optimální brzdou dráhu. Bohužel existují silnice, na kterých vinou technologických problémů budeme brzdit podstatně déle.

„Kvalita povrchu vozovky ovlivňuje možnost nehody víc než stav pneumatik. Stav povrchu vozovky řidič nemůže nijak ovlivnit. Na první pohled vypadá, že je naprosto v pořádku, jenže může být natolik kluzký, že se na něm auto chová podobně jako na ledu,“ tvrdí Leoš Nekula z firmy Měření PVV, která se specializuje na povrchové vlastnosti vozovek.

Kupodivu problematické jsou nejvytíženější silnice, část dálnice D1 i část nově postaveného Pražského okruhu. Na začátku všeho je bohužel nekvalitní práce při stavbě. „Asfalt byl vytažený na povrch, tím pádem bylo kamení utopeno a povrch byl hladký, neměl žádnou texturu. Už nově položená vozovka na dálnici D1 tedy měla havarijní stav. To samé se může někdy stát u cementobetonových vozovek, kdy se struktura povrchu dělá vlečenou jutou – pokud je beton příliš zatvrdlý, nebo je naopak juta špinavá, povrch se uhlazuje a nezůstávají na něm žádné výstupky, o které se pneumatika může opřít.“

Jak je možné, že takové stavby projdou kontrolou? Podle inženýra Nekuly je problémem právě to, že se na to přijde až při závěrečném předávání stavby. „Řeší se to buď tím způsobem, že se dodavatel vyzve, aby povrch opravil, což je někdy problém, protože plochy jsou velké a možnosti opravy malé. Nebo se to řeší srážkou z ceny, povrch se nijak neopravuje a maximálně se tam umístí dopravní značka omezující rychlost. Když jsem říkal, že na Pražském okruhu by se měl nechat nový povrch odstranit a nahradit ho novým kvalitním povrchem, bylo mi řečeno, že to je politicky neprůchodné.“

A tak asi nepřekvapí, že povrchové vlastnosti vozovek se za posledních pět let výrazně zhoršily. Jako laici bohužel jen těžko můžeme poznat nedostatečně zdrsněný povrch vozovky, ale pokud budeme mít na autě kvalitní pneumatiky, výrazně tím ovlivníme naše možnosti brzdění na takové cestě. Svou roli totiž také hraje adheze neboli přilnavost a ta je přímo úměrná kvalitě pneumatik.

„Pokud se budete chtít na ledu rozjet s letními a zimními pneumatikami, zimní pneumatika zprostředkuje mnohem lepší přilnavost, přestože je drsnost povrchu stále stejná. To je dáno směsí pneumatiky. Je tedy zřejmé, že kontakt mezi pneumatikou a povrchem probíhá i jiným způsobem než jen zabořením pneumatiky do povrchu,“ vysvětluje Václav Jirovský mladší z fakulty dopravní ČVUT.

Takže pokud u silnice uvidíte dopravní značku Pozor smyk, znamená to, že za mokra můžeme brzdit déle než jinde.

autor: evk
Spustit audio