Na přechodech umíráme zbytečně

24. únor 2009

V lednu zavinili chodci celkem 96 nehod. To je přibližně třetina všech nehod s chodcem. 19 jich bylo opilých a 21 měly na svědomí děti. Obecně statistika praví, že chodec zemře při každé dvacáté nehodě, což je druhé nejhorší číslo hned po nehodách s vlakem. Horší je, že se v letošním roce výrazně zvýšil počet mrtvých chodců. Od počátku roku jich zemřelo celkem 25, když posledním byl v neděli večer Ital vystupující z taxi nedaleko ruzyňského letiště, kterého smetl kamión. A ještě horší je, že chodci umírají i na přechodech. V lednu to bylo šest lidí, což je nejhorší číslo od doby, kdy byla zavedena jejich částečná přednost. Co s tím?

Po lednovém zveřejnění statistik si zlepšení situace na přechodech vzala za své i policie, která chce přehodnotit jejich umístění a zabezpečení.

"Chystáme vyhodnocení stavu opodstatněnosti a kvality přechodu pro chodce s návrhy na provedení úprav. Tím se myslí odstranění zbytečných přechodů a zvýraznění a nasvětlení důležitých přechodů. Do 30.3. zmapovat přechody pro chodce v rámci silniční sítě ČR a v rámci jednotlivých úseků a následně ve spolupráci se správci komunikací a silničními správními orgány navrhovat opatření buďto k odstranění, nebo zviditelnění přechodu," slibuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Je to ale o tom, že by obě strany, tedy chodci i řidiči, měly dodržovat nejen pravidla, ale i zásady slušnosti. Chodec nesmí vstoupit bezprostředně před přijíždějící vozidlo. Pozor, nemá přednost před tramvají nebo autem s rozsvíceným modrým majákem! Řidič by pak měl zase dát chodci přednost jakmile mu to situace umožňuje.

"Když řidič přijíždí k přechodu a vidí, že chodec dává najevo, že chce přejít - například může zvednout ruku, tak na to musí reagovat. Musí chodci umožnit přejít vozovku podle zákona č. 361 a nesmí ho ohrozit," upozorňuje právník Zdeněk Svátek.

Znamená to, že řidič chodce omezit může, ale nesmí ho ohrozit.

"Může ho omezit za situace, kdy chodec už nemůže využít právo přejít vozovku, protože auto už je moc blízko přechodu. To tedy projede a teprve potom přechází chodec."

Nastávají ale situace, kdy bychom sice bez problémů zastavili, ale auto za námi ne, což by pro chodce mohlo být tragické.

"V tomto případě asi nezastavovat, protože by hrozilo nebezpečí nárazu vozidla jedoucího za vámi. Mohlo by dojít k nejen poškození vozidla, ale také k těžkému ublížení na zdraví. Jsou dokonce i případy se smrtelnými následky těchto nehod."

V takovém případě by policista měl k situaci přihlédnout a pokutovat řidiče, který nedodržel bezpečnou vzdálenost. Nejrizikovější přechody jsou na víceproudových komunikacích. Tam ale platí jedno jasně stanovené pravidlo.

"Pokud zastaví jeden, musí zastavit i druhý. Chodec totiž vidí, že ho vozidlo řekněme v pravém pruhu pouští, on začne přecházet, ale potom ho překvapí vozidlo, které jede plynule v levém pruhu."

Jenže, jsme asi příliš neopatrní, protože ze šesti zabitých chodců v lednu zemřeli čtyři na víceproudových komunikacích. A poznámka na závěr. Řidič by měl mít vždy na paměti, že chodec nemusí být motoristou a nedokáže odhadnout, za jak dlouho se auto nebo motorka k přechodu přiblíží a podle toho přizpůsobit svoji rychlost.

Mají lyžaři přednost na přechodu? Čtěte ZDE

Zajímá vás, jak se může zlepšit bezpečnost chodců na přechodech? Čtěte ZDE...

autor: pgj
Spustit audio