Na předsunutou stopčáru pro cyklisty auto nesmí!

10. srpen 2012

Určitě si toho už všiml každý motorista, i když mnozí možná vůbec netuší, o co jde. Bílou barvou označený obdélník s piktogramem cyklisty, který je namalován na vrcholu křižovatky. Někdy je dokonce vybarven červenou barvou, takže září už z dálky, přesto je to pro mnohé motoristy, ale i cyklisty věc tajemná.

Přitom je to prostor právě pro cyklisty, aby mohli rušnou křižovatkou projet bezpečně. I když, jak potvrzuje cyklistický koordinátor Jaroslav Martínek, takzvaná předsunutá stopčára se zatím objevuje na našich křižovatkách jen pozvolna.

„Je to prospěšné,“ říká. „Sami víte, jak je cyklista v křižovatce zmatený. Tento prostor ochrání cyklistu a řidiči dá na vědomí: Pozor, je tu cyklista a bude dělat nějaký manévr.“

Cyklista se díky tomuto představnému stání může na křižovatce postavit úplně na začátek proudu aut. Ale právě to u mnohých cyklistů nevzbuzuje příliš důvěru. Mít auta v zádech a nevidět na ně se jim nezdá úplně ideální.

Řidiči často na prostor pro cyklisty vjedou

Možná je problém i v tom, že mnozí motoristé vůbec netuší, jak se k takového bílému, případně červenému cyklistickému obdélníku na vozovce chovat. Je to jednoduché – je to pro ně zakázaný prostor. Nesmí tam vjet.

Předsunutá stopčára pro cyklisty

„Je to prostor pro cyklisty. Rozhodující je piktogram kola,“ potvrzuje Jaroslav Martínek.

Jenže praxe je častokrát jiná, jak potvrzuje jeden z cyklistů. „Řada řidičů to nedodržuje a na místo pro cyklisty se klidně postaví,“ upozorňuje.

Za to by mohla být i pokuta do dvou a půl tisíce korun. Ale důležitější je vzájemná ohleduplnost. Toto vyhrazené stání pro cyklisty na vrcholu křižovatek má výhodu především při odbočování vlevo. Podle Jaroslava Martínka ale není nutné dostat se na kole na začátek odbočovacího pruhu.

Lepší je nepřímé odbočení

„Přímé odbočení vyvolává v mnohém cyklistovi strach z automobilové dopravy. Musí se postavit do křižovatky a ví, že za sebou má auta. Doporučujeme spíše princip takzvaného nepřímého odbočení,“ radí.

Nepřímé levé odbočení má sice dva kroky, ale je rozhodně bezpečnější. Nejprve projede cyklista křižovatku rovně, tedy ve směru hlavního toku aut, poté se zařadí do čela zprava přicházející silnice a na další zelenou se opět přímým přejetím křižovatky dostane do původně levého směru odbočení. Všechno je to jen o zvyku.

autor: evk
Spustit audio