Nejprodávanější auto: bílá škodovka na benzín

9. duben 2012

Prodeje aut u nás na rozdíl od řady zemí letos zatím stoupají. Pravda, v březnu se růst zastavil, ale od počátku roku jsme na tom o poznání lépe než jako takové automobilové velmoci, jako jsou například Německo, Francie nebo Itálie.

Oproti loňskému roku se u nás za první čtvrtletí prodalo o patnáct set osobních aut víc, a to ještě byl březen slabší než ten loňský. Bez zajímavosti není to, že v celé Evropě rostly trhy v lednu a v únoru pouze v zemích, kde nemají euro.

„Při srovnání s Norskem, Islandem a Švýcarskem, tedy zeměmi EFTA, vzrostly registrace za první dva měsíce letošního roku o 7,91 procenta, což je naprosto stejný nárůst jako v České republice,“ dodává Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Za jasně vedoucí škodovkou ­– tři z deseti prodaných aut u nás jsou z mladoboleslavské automobilky, si nejčastěji pořizujeme hyundai, těsně za ním je volkswagen a ford. Potom následují vozy Renault, Kia, Peuegot, Citroën a Nissan. Každé čtvrté auto je malé auto typu fabie, ale na druhém místě už je střední třída a na třetím terénní vozy typu SUV.

Díky nižším cenám kupujeme větší vozy

Jak z čísel vyplývá, nepotvrzuje se teorie, že by krize rozevírala nůžky mezi luxusními auty a auty pro obyčejného člověka. „Luxusní vozy tvoří v České republice zhruba 0,2 procenta, řádově desítky kusů. Klientela pro tyto vozy tu je a je stálá. Oproti tomu posílila nižší střední a střední třída, protože tyto vozy teď stojí tolik, co stáli předtím zástupci segmentu B, tedy malých aut. Nejvíce posílila střední třída, kategorie SUV a také malé MPV,“ konstatuje Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.

Prakticky třetina z nás volí kombík, každý pátý pak liftback nebo hatchback, následují MPV a až na čtvrtém místě jsou sedany. Asi nepřekvapí, že mezi prvními pěti nejprodávanějšími auty jsou čtyři škodovky. Mezi octavii, fabii, yetiho a superb se přesně doprostřed vklínil Hyundai i30. Vlastně další české auto.

Z pohledu motorizací jasně vede benzín. Jezdí na něj 55 ze 100 nových aut. „Naftový pohon je volen především u firemních vozidel, kde jsou větší proběhy kilometrů. Naopak privátní klientela, která ročně nenajede tolik kilometrů, raději volí benzín,“ uzavírá Pavel Tunkl.

A co tolik opěvovaná a omílaná ekologická paliva? Škoda mluvit. Padesátka aut na zemní plyn, dvacítka na LPG a čtyři elektromobily, to je v porovnání se 43 tisíci prodanými auty, jako když plivne. I pokud jde o barvy, je zelená kdesi vzadu. Respektive osmá nejoblíbenější. Jednoznačně vede bílá před šedou, černou, červenou, modrou a hnědou.

autor: pgj
Spustit audio