Největší problém řidičů jsou ruce a nohy
Chybovat je lidské, říká se odnepaměti, a také: Kdo jsi bez viny, hoď kamenem! Když se vás tedy zeptáme na ty největší chyby za volantem, co řeknete? Co je tou největší chybou českých řidičů? Nepozornost? Příliš agresivity nebo falešné sebevědomí?
Všechno, co jsme zmínili, má samozřejmě katastrofální dopady na jízdu autem, ale nejde prý o to nejhorší. Tím nejhorším je něco úplně jiného – zmatek. „Největší problém je, že pokud se řidič dostane do krizové situace, začne zmatkovat a snaží se situaci vyřešit brzdou,“ říká specialista na bezpečnou jízdu Jan Faktor z firmy MaxCars.
Může za to podvědomí, protože řidiči vědí, co se stane, když na brzdu šlápnou. Auto zastaví. Bohužel brzda ve skutečnosti neznamená, že auto zastaví – znamená, že se dá do procesu zastavování, a to v krizi může být zásadní rozdíl.
„Důležité je umět správně brzdit, což také obnáší včas odbrzdit před překážkou a vyhnout se jí. Samozřejmě můžete namítat, že máte ve voze ABS, a tedy budete moct zatáčet, i když budete stát na brzdě. Máte sice pravdu, ABS toto umožňuje, ale pouze do určité chvíle.“
Kromě toho, že naprostá většina řidičů, kteří přicházejí na kurzy bezpečné jízdy, neumí správně a efektivně brzdit v krizi, navíc ještě neumí držet volant. „Kromě zmatkování ohledně brzdění je to škubání volantem, zbytečné ručkování po volantu nebo přílišné vytáčení kol, kdy řidič pak neví, v jaké poloze jsou. Největší problémy jsou tedy držení volantu, práce s volantem a brzdou.“
Krizové brzdění a správné držení volantu se v autoškole nenaučíte. Alespoň ne v Česku. V některých sousedních zemích, například Rakousku, je to ale jinak. Tam jsou pro nové řidiče škola smyku a kurz bezpečné jízdy povinné. U nás se tyto kurzy dělají na několika místech v republice, jednodenní stojí zhruba tři tisíce korun.
Co takhle trénování na opuštěných zmrzlých parkovištích? Je k něčemu? „Číhá tam spousta nebezpečí ve formě obrubníků, veřejného osvětlení a tak dále, ale hlavně nemáte zpětnou vazbu, kdy by vám někdo říkal, jestli jste manévr zvládli, nebo ne. Takovýmto způsobem by to mělo vypadat. Potřebujete také hodně místa, protože když se vám manévr nepovede, musíte mít dostatečné únikové zóny,“ uvažuje Jan Faktor.
Nácvik krizové situace na parkovišti nebo na jiném volném prostranství je samozřejmě lepší než nic, zvlášť pokud si správné postupy nastudujete. Stejně důležité je také jezdit obezřetně a s maximálním soustředěním.