Některá auta se přes kabely startovat nesmí!

21. prosinec 2011

Asi málokdo chodí spát s obavami, že ráno vstane a nenastartuje. Přitom představa, že po usednutí do auta otočíme klíčkem v zapalovací skřínce a místo ševelícího motoru se ozve jen jakési zaškytání, není v zimě nijak nereálná. Naopak velmi častá.

Coby kutilové a technicky vzdělaný národ si však víme rady. Mnozí jsou na takovou situaci připraveni a v kufru vozí startovací kabely. Jenže žádný lék není všemocný.

Nejčastější je problém v autobaterii. „V poslední době mi zákazníci stále dokola přinášejí nefunkční autobaterie, ať už staré, nové, nebo na reklamaci. Baterii však většinou nic není, je pouze vybitá. Já ji tedy znovu nabiji a vrátím zákazníkovi,“ popisuje své zkušenosti Milan Vrba z prodejny Autoshop.

Jestliže je tedy baterie slabá a nepodaří se auto nastartovat, nezbývá než se pokusit ho nastartovat pomocí baterie druhého auta. K tomu jsou zapotřebí nejen startovací kabely, ale také odpovídající auto s odpovídající baterií.

„Jedná se o kapacitu akumulátoru. Zjednodušeně se dá říct, že vozidlem se vznětovým motorem lze nastartovat druhé vozidlo se vznětovým motorem,“ upozorňuje Martin Šteker, technický školitel značky Mercedes-Benz. Benzínovým autem však diesel nenastartujete.

Příliš silná baterie může odpálit počítače

Pozor dejte také na polaritu baterií a jejich propojení, tedy na plus a mínus. „V první řadě je důležité, aby nedošlo k přepólování pólu, tedy abyste nespojili plus s mínusem z druhého vozidla, protože byste otočili tok proudu. Vozidla samozřejmě nějakou ochranu mají, ale je nutné si uvědomit, že během velmi krátké doby proteče systémem silný proud, a proto může dojít k poškození některých řídících jednotek,“ vysvětluje Martin Šteker.

Ani úspěšný start nemusí znamenat, že jste zvítězili. Škody se mohou objevit až poté, co se zaradujete nad běžícím motorem. Důvodem může být použití neadekvátního a příliš silného zdroje.

„Po nastartování vozidla ze startovacího vozíku protekl silnější proud, než je řídící jednotka schopna přenést. Proto došlo k poškození řídící jednotky, která převádí nízké napětí na vysoké kvůli vstřikovačům, a následně dojde ke zhasnutí motoru. Náklady na opravu mohou dosáhnout až desítek tisíc korun,“ říká Šteker.

Některá auta byste se dokonce vůbec neměli pokoušet pomocí kabelů nastartovat. „Některé automobilky mají zakázáno používání startovacích vozíků,“ uzavírá Martin Šteker.

Před použitím startovacích kabelů nebo vozíku byste tedy měli vědět, zda máte odpovídající kabely, zda nehrozí poškození auta, což jako laici leckdy nemáte u moderních aut ani šanci zjistit. Proto je lepší zaplatit pár tisíc za zásah asistenční služby než desetitisíce za následnou opravu.

autor: pgj
Spustit audio