Není přechodů moc?

28. březen 2007

Ptáte se, jak zvýšit význam a důležitost přechodů pro chodce? Sám mám 2 malé děti a chci, aby mohly přecházet bezpečně. Ale den co den chodím do práce po pražských Vinohradech a, ačkoli bydlím pouhých 6 ulic od budovy Českého rozhlasu, musím, při dodržování pravidel, přejít celkem 13 plnohodnotných přechodů pro chodce. Na každém z nich mám přednost, vždy by projíždějící řidič měl zastavit, a to na řadě míst doslova po několika metrech. Že znáte také takové místa? Co s tím?

Jedním z řešení by bylo nahradit plnohodnotné přechody na méně důležitých komunikacích nebo v bočních ulicích takzvaným místem pro přecházení.

"Je to místo, které je z hlediska viditelnosti chodce a provozu motorových vozidel vhodné pro přecházení chodců. Může být bezbariérově upraveno nebo vhodně nasvíceno, aby bylo chodec vidět i za snížené viditelnosti. Jediný rozdíl je ten, že není použita dopravní značka "zebra", a tak neplatí striktní povinnosti řidičů vůči chodcům," říká ředitel Ústavu dopravního inženýrství hl. města Prahy Ladislav Pivec.

Určitě téma k diskusi. Přineslo by to samozřejmě řadu pro i proti, ale jedno z možných řešení zvýšení bezpečnosti a především zvýšení významu přechodů to bezesporu je.

"Opatření je běžné například v sousedním Německu, kde existuje i dopravní značka, která vypadá podobně jako přejezd pro cyklisty - dvě přerušované příčné čáry. Ta vymezuje místo, které je vhodné pro přecházení, ale kde neplatí tak velké zvýhodnění pro chodce jako na přechodu typu "zebra"."

Prioritně je třeba říci, že chodec může přecházet kdekoli, a to v případě, že není ve vzdálenosti 50 metrů přechod pro chodce, nadchod nebo podchod. Při přecházení se nesmí na vozovce nebo přechodu bezdůvodně zdržovat. Ale kromě přechodu nemá žádné výhody. V § 54 Zákona o silničním provozu termín "Místo pro přecházení" najdeme. Dále ale není nijak vysvětlen a příslušná značka na poslední chvíli z patřičné vyhlášky vypadla.

"Pro místo na přecházení vozovky skutečně neexistuje žádná dopravní značka, i když tu nějaké návrhy byly, ale nakonec nedošlo k zakotvení žádné dopravní značky. Místo pro přecházení vozovky chápeme spíš jako stavebně technicky upravené místo, kde lze vozovku přejít bezpečně, to znamená, aby tam nebylo zábradlí, zábrany a aby byly případně snížené obrubníky. A nemuselo by být vyznačováno jako přechod pro chodce, takže místo pro přecházení spíš jako stavebně technická úprava a nikoliv jako dopravní značka," vysvětluje Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy.

Jak tedy snížit počet plnohodnotných přechodů a jejich význam? Lze je vůbec ze zákona nahradit? Je to na rozhodnutí příslušných obecních úřadů.

"Řešení by bylo poměrně jednoduché. Přechod by se zrušil bez jakékoliv náhrady a pouze by tam zůstala úprava chodníku, tedy snížený obrubník pro přecházení. Takové řešení si lze představit a zákon umožňuje přecházet v zásadě na jakémkoliv místě, kde se mohou pohybovat chodci, s výjimkou případů, kdy v blízkosti 50 metrů je přechod pro chodce, nadchod nebo podchod."

Řidiče by pak v těchto místech mohla na chodce upozorňovat už zmíněná známá značka "Pozor chodci". Určitě ale nevoláme po zrušení přechodů, ale o zvážení jejich významu a počtu, protože, ať je to jak chce, jejich počet jejich významu určitě nepřidává. Ale to není jediný úhel pohledu.

"Druhá věc, které se trochu obáváme v souvislosti s možným zavedením dopravních značek pro označení místa pro přecházení vozovky je skutečnost, že někteří chodci by nevnímali rozdíl mezi přechodem pro chodce a místem pro přecházení vozovky. Zatímco na přechodu pro chodce mají určitá práva a mohou od řidičů očekávat určité chování, tak na místech pro přecházení vozovky je to jinak. Tady platí, že vozovka je primárně určena pro provoz vozidel."

autor: pgj
Spustit audio