Neparkujme na místě pro postižené

10. březen 2009

Zneužívání vyhrazených míst pro zdravotně postižené je velmi rozšířeným nešvarem. Můžeme se bavit o tom, zda jsou označení vozíčkáře vydávána oprávněně a opravdu jen těm, kteří výhody z toho plynoucí potřebují, ale respektovat bychom je měli bez diskuse. Nikdo z nás navíc neví, kdy se mu život po nějaké nehodě doslova otočí naruby a sám se ocitne v obdobné situaci. Bohužel, nejen zastavit, ale bezohledně zaparkovat na místě, které je jasně označeno symbolem vozíčkáře, je u nás naprosto běžné. Pravidla hry jsou přitom jasně stanovena.

Vyhláška stanoví, že vyhrazená místa pro zdravotně postižené mají být označena nejen svislou dopravní značkou, ale i vodorovným značením. Ze zákona ale stačí pouhá svislá značka, protože ta je vodorovné nadřazena. Každopádně pak jsme povinni nechat vedle místa pro zdravotně postižené minimálně 120 cm místa.

"Podle technických norem by šířka parkovacího místa neměla být menší než 3,5 metru - už je tedy počítáno s prostorem pro pohyb vozíčku. Délka vyhrazeného parkovacího místa by měla být 7 metrů. Je to poměrně hodně, ale je nutné si uvědomit, že invalida potřebuje nejen z vozu vystoupit, ale také se dostat na chodník. I tady je s tím tedy počítáno," popisuje správné vodorovné značení právník Jan Kněžínek.

Oprávnění O 1, jak je symbol vozíčkáře, oficiálně pojmenován, může získat držitel průkaz ZTP nebo ZTP/P. Výhody z tohoto označení plynoucí, včetně parkování, mohou ale využívat pouze ti, kterým bylo vydáno.

"Lidé, kteří toto označení využívají a evidentně jim nenáleží, ho zneužívají. Označení totiž není vydáváno na vozidlo, ale na osobu. Zákon jasně stanoví, že označení O 1 je možné použít pouze v souvislosti s přepravou té osoby, které označení bylo vydáno," vysvětluje Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením, který o problému zneužívání dobře ví.

Kontrola tohoto označení je ale velmi jednoduchá.

"Zákon opět stanovuje, že držitel označení O 1 musí sebou mít současně průkaz ZTP nebo ZTP/P, na který bylo označení vydáno."

Na řadě je tedy policie, ale nejen státní. V případě podezření ze zneužívání označení vozíčkáře může zasáhnout i strážník.

"V případě, že strážník pojme podezření, že vidí osobu nastupující do většinou drahého vozu, které zjevně nic není, tak tuto osobu perlustruje a prověří, zda byl průkaz vydán oprávněně či nikoliv," říká ředitel pražské Městské policie Vladimír Kotrouš.

A nekontroluje se pouze oprávněnost použití karty.

"Strážníci se snaží prostudovat kartu umístěnou za oknem, zda nejeví prvky falšování - s tím se setkáváme poměrně často. Strážník ale nemůže na místě setrvat do doby, než se osoba vrátí a požádat například o prokázání oprávněnosti používání tohoto znaku. Většinou na toto vozidlo umístí výzvu pro nepřítomného pachatele a řeší se to následně na přestupkovém oddělení."

A jak to tam dopadne, si asi umíme představit. Jediná šance je tedy hříšníka chytit na místě. Pak mu, stejně jako tomu, kdo jen zastaví nebo dokonce zaparkuje na místě pro zdravotně postiženého bez povolení, hrozí pokuta od 5000 do 10 000 korun. Samotný majitel označení pak může o své výhody přijít.

autor: pgj
Spustit audio