Nová auta by měla být vybavená měřičem tlaku v pneumatikách
Všechna nová auta musí být od listopadu vybavena systémem pro měření tlaku v pneumatikách. Nařizuje to Evropská unie. Dealeři ale stále mají na skladě stovky aut, které systém ve výbavě nemají. Ministerstvo dopravy proto doporučuje všem, kteří si chtějí nové auto pořídit, aby se u prodejců o zařízení pro kontrolu tlaku v pneumatikách zajímali.
Potřebujete přihlásit právě koupené auto, které nemá systém pro měření tlaku v pneumatikách? Odedneška by to mohl být problém.
„Může se stát, že výrobci mají určité skladové zásoby vozidel, která nemají tato zařízení a mají potom jeden rok na to, aby je uvedli do provozu,“ vysvětluje ředitel odboru silničních vozidel na ministerstvu dopravy Josef Pokorný. I na tyto řádově stovky vozidel podle něj evropská legislativa myslela.
„U výrobců, kteří žádné skladové zásoby nemají, tak dostanu už zboží, které má monitoring tlaku. Pro řidiče nebo majitele vozidla to nevyvolává žádné další povinnosti,“ říká Josef Pokorný.
Právě řidiči by měli podle zastánců tohoto systému na nařízení Evropské unie vydělat nejvíce. Co jim kontrola tlaku pomocí takzvaného TPMS přinese, vysvětluje Filip Haderer ze společnosti Bridgestone:
„Jednak samozřejmě větší bezpečnost, protože mohou být včas varováni o potenciálním riziku defektu pneumatiky a její celkové destrukce. Dalším důvodem je ekonomika – snížení spotřeby paliva a snížení emisí.“
TPMS systémy existují hned dva. První, takzvaný přímý, popisuje Josef Mráček ze stejnojmenného pražského pneuservisu: „Je to taková plastová kostička, která je přidělaná na hliníkový ventil, který se zašroubuje místo normálního ventilu v kole. Je v tom baterie a elektronicky se to přenáší do počítače auta, kde vidíte na monitoru tlak v pneumatikách.“
Naopak takzvaný nepřímý systém žádný senzor navíc nepotřebuje. Z toho vyplývá i jedna důležitá povinnost pro řidiče.
„Jedná se o systém, který na základě jednotky ESP vyhodnocuje podle počtu otáček kol, zdali je kolo podhuštěné nebo není a potom informuje řidiče. To s sebou nese pro řidiče jednu povinnost - při každém nahuštění pneumatik je potřeba systém vynulovat, aby rozpoznal, jestli se jedná o stav normální či nikoli,“ upozorňuje Miloslav Doupal ze Citroënu.
Podle odhadů dnes jezdí až dvě třetiny evropských řidičů na podhuštěných pneumatikách. Kvůli tomu se podle ÚAMK projede každý rok jen v Evropě 200 miliard litrů pohonných hmoty navíc. I to byl důvod, proč Brusel k rozšíření povinné výbavy u nových aut sáhl.