Odjezdy na víkend budou opět volnější

3. červenec 2009

Celoroční zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne se zatím prosadit nepodařilo, přesto si na dva měsíce v roce dálnice od těžkých nákladních aut alespoň na chvíli odpočinou. Každý prázdninový pátek nesmějí mezi 17. a 21. hodinou auta nad 7,5 tuny jezdit po dálnicích a silnicích prvních tříd. Lidé spěchající v osobních autech za odpočinkem by tak měli mít volnější silnice. S problémy ovšem musí počítat na přilehlých parkovištích.

Stále se totiž nepodařilo vyřešit základní problém, který je jednou z hlavních překážek zavedení celoročního pátečního zákazu, a to je nedostatek parkovacích míst pro kamiony. Sice za poslední roky vznikla tři velká Truckcentra - v Chebu, na Rozvadově a v Modleticích na D1, tam jde ale o místa placená. Ovšem i tak je to jen kapka v moři. A tak řidiči úderem 17. hodiny zastavují, kde se dá.

"Dá se to načasovat, ale na druhou stranu musíte jet tak, abyste dojeli na nějakou čerpací stanici nebo odpočívadlo. Někdy to nevyjde, ale snažíme se to načasovat. Pokud nám to nevyjde, modlíme se, aby nás nechytla policie nebo celní správa. A jestliže by nás chytli, tak můžeme jedině doufat v to, že bude policista natolik shovívaví a pochopí, že prostě není dostatek míst a nedá se zaparkovat. Ale to jsou jen někteří."

Situace skutečně není jednoduchá, dobře si pamatujeme na dálnici D1 u Brna, kde parkující kamiony zabraly v podstatě jeden dálniční pruh. Že je to opravdu složité potvrzuje i Martin Špryňar ze sdružení dopravců Česmad-Bohemia.

"My jsme po celé prázdniny každý pátek natáčeli situaci na dálnicích a byla to katastrofa. Řidiči neměli kde zaparkovat a mohli si tedy vybrat - buď špatně zaparkovat, ohrožovat tím ostatní účastníky silničního provozu a dostat pokutu za špatné parkování nebo pokračovat dál."

A riskovat tak body a případnou ztrátu zaměstnání. Řidiči totiž pod hrozbou bodů a tvrdých sankcí musejí dodržovat dobu řízení a přestávek, takže častokrát se původně pětihodinová přestávka protáhne na povinných devět hodin. Policisté ale i v těchto případech budou nekompromisní.

"Řidiči si musí naplánovat cestu tak, aby byli schopni zaparkovat někde bokem. Pravdou je, že v rámci staré i nové dálniční sítě není dostatek parkovacích míst, což znamená, že by dálnici měli opustit a postavit se na takovém místě, kde nebudou vadit provozu. Budou prováděny kontroly dodržování tohoto zákazu. Sociální předpisy dnes na dálnicích kontrolujeme denně, takže řidič si musí vybrat, zda počká nebo zaplatí tučnou pokutu," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Kromě prázdninových pátků a sobot mezi 7. a 13. hodinou platí celoročně zákaz jízd kamionů ještě i v neděli mezi 13. a 22. hodinou. Ale i v těchto případech existují výjimky, jen ze zákona je jich třináct a vztahují se například na převoz potravin. Ty se mohou vozit i v době zákazu.

autor: evk
Spustit audio