Oranžová tabulka = nebezpečný náklad
Není to tak dávno, kdy velký požár auta s acetylenovými lahvemi prakticky na dva dny zavřel dálnici směrem z Prahy na Plzeň, a začaly se množit otázky, kolik takových aut po našich silnicích vlastně jezdí. A jak je vlastně můžeme poznat?
Z naší poslední internetové ankety jsme dostali jasný výsledek: auta s nebezpečným nákladem by měla být označena. 47 procent respondentů si myslí, že stačí oranžová tabulka, zatímco polovina hlasujících by si přála, aby tato vozidla měla výstražný oranžový maják. Jenže to by především na hlavních tazích kolem nás pořád něco blikalo.
„Vzhledem k tomu, že jde na našich komunikacích o zcela standardní záležitost, která nevybočuje z běžného silničního provozu, byli bychom přemajáčkováni. Porovnám-li to s přepravou nadměrného nákladu, kde je oranžový majáček přímo předepsaný, ztratilo by to očekávaný efekt,“ konstatuje podplukovník Pavel Nosek z policejního prezídia, který se právě problematice nákladní dopravy věnuje.
V některých zemích jsou však i auta s nebezpečným nákladem vybavena majáky, ovšem pouze například kvůli jízdě v delším tunelu. U nás takové nařízení není a zřejmě ani nebude. Základním označením vozidel s nebezpečným nákladem je oranžová tabulka. „Tabulky mají rozměr 300 x 400 milimetrů a buď mohou být s čísly, nebo bez čísel.“
Jenže, jak se zdá, ani tenhle poměrně výrazný obdélník řidiči ostatních aut vůbec nevnímají.
„Jestli jsem jel za nějakým autem, tak jsem si toho nevšimnul.“
„Mělo by to být výrazněji označeno, například nějakým výstražným symbolem, jako je třeba znak pro radioaktivní materiál. Nebo by tam mohla být kanárkově žlutá LED dioda, která by varovala ostatní řidiče,“ řekli řidiči dotázaní v naší anketě.
Budete se divit, ale tyto výstražné symboly na autech opravdu jsou, tedy pokud převážejí volně ložené nebo kapalné látky. Odborně se jim říká bezpečnostní značky, jejich velikost je minimálně 25 x 25 centimetrů, jsou i na bocích vozidla a díky nim se i bez znalosti speciálních čísel dá dobře poznat, jaký typ nebezpečné látky auto převáží.
„Myslím si, že každý ví, že červená barva je výstražná a upozorňující na nebezpečí. Málokdo si asi všimne, že je na tabulce ještě číslice dvě, značící hořlavý plyn, nebo číslice tři, která označuje hořlavou kapalinu, ale prostě tu červenou barvu uvidí. Pro označení žíravých látek je určen symbol rukou, na které něco kape, a třeba symbol s lebkou varuje před jedovatými látkami.“
Silniční přepravu nebezpečného nákladu přesně určuje evropská dohoda ADR, která rozděluje látky do 13 tříd ve třech kategoriích – cisterny, kusové a volně ložené zboží. Každé dva roky se aktualizuje a je opravdu hodně složitá, vždyť má kolem 1500 stránek. V každé firmě zabývající se přepravou nebezpečných látek existuje odborník na „adeerku“ a řidiči musejí projít speciálním školením, protože jsou to především oni, kdo zaručuje, že tabulky na autě odpovídají přepravované látce. To je velmi důležité při případné nehodě, aby hasiči přesně věděli, jakým způsobem mohou nehodu či požár zlikvidovat. Právě proto jsou na zmíněných oranžových tabulkách čísla. To spodní přesně identifikuje převáženou látku. „Dnes je UN čísel kolem 3,5 tisíce. Nejčastěji se setkáte s 1202, což je nafta, a 1203, což je benzín,“ dodává Pavel Nosek.
Jenže aby to nebylo tak jednoduché, ne všechna vozidla s nebezpečnou látkou musejí být označena zmíněnými tabulkami. Například pokud se veze jen malé množství této látky nebo pokud je rozdělena do speciálních obalů, pak označena být nemusí.