Ostré světlo oči unavuje!

25. únor 2010

Chystáte se už přezout na letní pneumatiky, nebo se rozhodnete až podle počasí či volného termínu v pneuservisu? Tak zní anketní otázka pro následující týden. Zajímavé však je, že většina řidičů pojede přezouvat se slunečními brýlemi na očích. Alespoň to vyplývá z výsledků předchozí ankety, ve které 61 procent hlasujících odpovědělo, že sluneční brýle používá po celý rok, dalších 12 procent pouze v létě a zbývajících 27 procent respondentů sluneční brýle za volantem nepoužívá vůbec. Jak je možné, že někomu sluníčko vadí a dalšímu ne?

Existují totiž dva druhy slunečních paprsků. Na ty, které vidíme, jsme si už zvykli a jsme schopni řídit i pod jejich vlivem. Avšak pro oči jsou nebezpečné paprsky neviditelné.

"Jsou to ultrafialové paprsky, které jsou součástí slunečního světla. Jsou škodlivé za jakýchkoliv okolností. Do oka se dostává záření o jiné vlnové délce, než má normální světlo, které oko vnímá, a porušuje všechny jeho součásti. Vzhledem k tomu, že je nevidíme, ani si neuvědomujeme, že našemu oku škodí. Tyto paprsky bychom měli odfiltrovat vhodným slunečním sklem s UV filtrem," doporučuje optik Vilém Rudolf, i když připouští, že čelní skla aut jsou většinou UV filtrem vybavena, takže část ultrafialových paprsků pohltí. Přesto používat sluneční brýle bez UV filtru by mohlo oči dokonce poškodit.

"Pokud je oko zacloněno sluneční čočkou bez UV filtru, domnívá se, že je ve větší tmě, než je skutečnost, zornici otevře a propustí naopak víc světla než bez nekvalitních slunečních brýlí," vysvětluje Vilém Rudolf.

Jenže jak poznat kvalitní sluneční brýle s dostatečným UV filtrem? Není to jednoduché, zvláště pokud brýle nekupujeme ve specializovaných obchodech. Určitým vodítkem může být označení brýlí. Paradoxně nálepka, že čočky dokážou odfiltrovat 100 procent UV záření, by nás měla od nákupu odradit.

"Kdyby brýle dokázaly odfiltrovat 100 procent UV záření, odfiltrovaly by veškeré světlo, které jde do oka. To by potom mělo stejný efekt, jako kdybychom si před oči dali dřevěné prkno. Malá část tedy do oka vždy pronikne, ale nám jde o to, aby byla co nejmenší," říká Vilém Rudolf.

U kvalitních slunečních brýlí by měla být informace o tom, do jaké skupiny patří a pro jakou aktivitu jsou určeny. Pro řízení auta nejsou vhodné brýle skupiny 1 a 4. Speciální sluneční brýle na řízení se vyznačují oranžovohnědým zabarvením čoček.

"Jsou dostatečně tmavé, aby se člověk nemusel mračit, když svítí ostré slunce. Zároveň však pomáhají oku přizpůsobit se a rychleji reagovat na změnu intenzity, když slunce zajde za mrak nebo například vjedeme do stínu," přibližuje odborník na sluneční brýle Lukáš Jánošík.

Speciální sluneční brýle na řízení jsou pochopitelně o něco dražší než klasické sluneční brýle. Dají se však používat i v zimě, za sněžení nebo za deště. Díky polarizačnímu filtru totiž mohou řidičům pomoci k bezpečné jízdě.

"Polarizace odfiltruje veškeré odlesky od sněhu a mokré silnice a řidič si tak mnohem později oči unaví. Zraková pohoda musí být co nejlepší a souvisí s tím i bolesti hlavy i očí," uzavírá Vilém Rudolf.

Prostě kdo jednou za volantem zkusil sluneční brýle na řízení, pochopí, jak si oči mohou odpočinout.

autor: evk
Spustit audio