Parkování bude hlídat elektronika

7. listopad 2008

Řada našich měst řeší problémy s parkováním především v jejich centrech, kde se za volná místa platí. Buď se instalují parkovací automaty nebo se navíc vymezí zóny, v nichž mohou stát pouze ti, kteří mají příslušné povolení. Příkladem mohou být například Pardubice, kde podle našich kolegů funguje vše bez problémů. Jen člověk na chvíli zastaví, kde nemá, už má na autě minimálně botičku. Obdobně to funguje v dalších městech a také v naší metropoli. Po Praze 1 zavedly parkovací zóny také Praha 2, 3 a 7. Právě v nich bude v nejbližší době kontrola nových parkovacích karet s čipem prováděna pomocí elektronických čteček.

Čtečkami jsou vybaveni strážníci už ve všech čtyřech pražských obvodech, ovšem se spuštěním celého systému se musí ještě vyčkat. Je tady totiž jedno ale.

"Problematika městské části Praha 1, kde byly parkovací zóny zavedeny s mnohaletým předstihem před dalšími třemi městskými částmi. Pravdou je, že do začátku roku 2009 dobíhají platnosti parkovacích karet, které musíme respektovat. Proto odhadujeme, že po začátku nového roku 2009 budeme schopni plošně kontrolovat karty na všech čtyřech městských částech pomocí elektronického systému," vysvětluje Ludvík Klema z Městské policie hlavního města Prahy.

Nejen že strážník snadno prověří, zda je karta platná a patří k dotyčnému autu, ale mimo jiné umožní kontrolu například i v zimě, kdy budou auta zapadána sněhem. Jeho případným odstraňováním totiž strážník riskuje případné obvinění z poškození vozidla, což by hradil z vlastní kapsy. Karta pak může být propadlá nebo si je mezi sebou lidé půjčují, což je u karet s vyplněnou registrační značkou nemožné. Jsou tady ale i jiní vynálezci.

"Případy, o kterých víme a trápí nás, jsou opravdu falzifikáty se vším všudy - například naskenované nebo zkopírované parkovací karty. K dnešnímu dni máme už deset takovýchto karet a naprostá většina je z Prahy 1. Pouze jediný případ, který teprve prověřujeme, je z Prahy 2."

Zpravidla se ale jedná o velmi amatérské výtvory, vyrobené pomocí skeneru a tiskárny, které žádný čip ani obsahovat nemohou.

"Opravdu sofistikovaných výrobků, které jsou těžko rozpoznatelné, je velmi málo. Většina lidí k falešným kartám přijde méně sofistikovaným způsobem - například někdo prodává neodborně vyrobené karty, které by se na černém trhu normálně neuchytili. Jsou rozpoznatelné pouhým okem a kdo je koupí, je podle mě blázen."

Po odhalení falzifikátu je auto zpravidla odtaženo, a když se o něj majitel nebo řidič přihlásí, je zjištěna jeho totožnost.

"Údaje se podle charakteru jednání předají buď Policii ČR - při podezření z trestné činnosti, která je u nás kvůli vypátrání pachatele vždy na prvním místě, a samozřejmě z pohledu spáchaného deliktu tato věc končí jako běžný dopravní přestupek na příslušném správním orgánu."

Do budoucna by pak systém měl zlepšit kontrolu například tím, že dokáže vyhodnotit, kde se nepovoleně parkuje méně nebo více, a umožnit tak zaměřit se na problematická místa.

autor: pgj
Spustit audio