Peking: Škoda Rapid nebude ani kupé, ani kombi?

23. duben 2012

Dnes se otevřely pro novináře brány pekingského autosalónu. Může to znít divně, ale i přes vzdálenost osmi tisíc kilometrů má letos kouzlo i pro českého fanouška. V jeho předvečer totiž bylo prozrazeno definitivní jméno nového modelu, který za pár týdnů vyjede z bran mladoboleslavské automobilky.

Na stánku Škodovky byla dnes odhalena čínská podoba designové studie MissionL, tedy budoucí Škody Rapid. Na první pohled je jasné, že se jedná z 99 procent o hotové auto. Od podzimu loňského roku se model Rapid vyrábí v Indii, ale po technické stránce se jedná o zcela jiný automobil, než můžeme vidět tady. Lišit se budou do budoucna i evropská a čínská verze.

„Jsem rád, že jsme mohli jméno nové modelové řady představit právě tady. Toto jméno ponese auto po celém světě. Po Indii nyní bude následovat zahájení výroby v Evropě a v Rusku. V Evropě to bude pětidveřový liftback, který si lidé cení kvůli dobrému přístupu k zavazadlovému prostoru.

To, co zde vidíte, je model 1:1 v evropském provedení. Čínská verze bude představena až příští rok. Bude velmi podobná, ale bude se lišit v konstrukčních detailech. V tomto případě však nepůjde o liftback,“ potvrzuje člen představenstva Jürgen Stackmann de facto verzi sedan, kterou Číňané upřednostňují.

Malé kupé asi Škodovka mít nebude

Jedna hádanka tedy byla rozluštěna, ovšem další bouřlivé debaty se vedou o dalších karosářských verzích. My jsme si už na autosalónu v Ženevě dovolili uvažovat o malém kupé. Časopis Svět motorů dokonce ukázal, jak by takové kupé mohlo vypadat. Tudy ale prý cesta nepovede.

„Mohu potvrdit, že model Rapid bude hodně podobný tomuto provedení MissionL. Jsem také přesvědčen, že nový model dokonale vyplní mezeru mezi modely Fabia a Octavia, přičemž svým prostorem nebo velikostí zavazadlového prostoru se bude blížit současné octavii. Očekáváme díky těmto vlastnostem velmi vysoká prodejní čísla po celém světě.

V České republice by se tento model měl velmi dobře prodávat soukromým zákazníkům, protože, ať je to, jak chce, octavii si stále více pořizují firmy. Rapid by tedy měl octavii vystřídat na pozici jedničky i u soukromých osob.

Škoda Rapid

Mohu prozradit, že pracujeme na druhé variantě, která bude založena na stejné platformě jako rapid. Bohužel vám nemohu víc prozradit, nicméně pokud si uvědomíte, že našimi hlavními hodnotami jsou praktičnost, funkčnost a prostornost, nedá se asi očekávat, že bychom se chystali vydat cestou kupé. Čímž otevírám prostor pro další spekulace,“ komentuje Stackmann.

Ve vzduchu je karosérie typu sportback nebo MPV

Takže kupé ne, tedy alespoň prozatím, ale co kombi? To už v minulosti šéf technického vývoje označil jako zbytečné, protože tuto variantu nabízí fabia i octavia. Proto se stále hlasitěji hovoří o verzi sportovního kombi, tedy sportbacku.

„Tato spekulace není úplně správná, proto se budete muset ve svých myšlenkách vydat jiným směrem. Jsme s našimi třemi kombi fabia, octavia a superb mimořádně úspěšní. U segmentu mezi fabií a octavií by se kombi příliš nehodilo, a proto by se vaše spekulace měly ubírat s ohledem na prostornost, ale ne směrem ke kombi,“ nabádá Stackmann.

Takže MPV? Upřímně, nic jiného nás už nenapadá. Ještě loni v polovině roku měla Škodovka pět modelových řad. Nyní jich je sedm, když přibylo citigo a nyní se blíží rapid. Osmá modelová řada už je na cestě, ale kolik jí zbývá do cíle?

„Naším cílem není uvádět stále nové modely, ale zajistit tvář značky. Pracujeme i na dalších modelech, které by měly šanci i na velkých trzích, jako je například Čína. Tyto modely však musejí rozšiřovat a posilovat naši značku. Může se jednat o dva až tři modely, ale naším cílem není konkrétní počet modelových řad.

Jsme poměrně malou značkou, pro kterou pracuje 27 tisíc lidí a v jejich silách není vyrábět neomezený počet modelů. Musíme si zachovat identitu a srozumitelnost a přemýšlet o tom, jak se rozvíjet tak, abychom byli čitelní a posilovali myšlenky, na nichž naše značka stojí. Mohu však prozradit, že do roku 2015 přijde ještě několik novinek,“ pokračuje Stackmann.

Prozradíte, kdy bychom se mohli dočkat osmé modelové řady? „Ne, ale profesor Vahland už v několika rozhovorech prozradil, že pracujeme na novém modelu SUV, tedy větším bratříčkovi od yetiho. Je velmi pravděpodobné, že právě ten by mohl být onou osmou modelovou řadou,“ prozradil Jürgen Stackmann na závěr.

autor: pgj
Spustit audio