Pomohou kontroly STK?
Ojeté auto musí na technickou prohlídku každé dva roky. U těch zánovních to není až takový problém, protože nové auto jde na prohlídku po čtyřech letech. Horší je to u starších aut. Ojetin k nám jen za loňský rok bylo dovezeno přes 200 000. Jejich průmerný věk se přitom pohybuje okolo deseti let. Ta všechna prošla technickou a byla tedy uvedena do provozu. O přísnosti našich stanic technických kontrol se dá s úspěchem pochybovat. Proto se rozjíždí nový kontrolní systém. Zatím však bude stále nedokonalý.
Od září začíná ministerstvo stanice postupně napojovat na centrální systém. Na konci roku by jich pak mělo být připojeno všech 331.
"Systém bude fungovat na principu internetové aplikace, kdy stanice technické kontroly nebude moci provést pravidelnou technickou prohlídku bez toho, aniž by se přihlásila na server ministerstva dopravy, kde budou od tohoto okamžiku zaznamenávány veškeré informace o činosti dané stanice," vysvětluje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy. De facto, se papírový formulář změní v elektronický.
"Tento záznam nebude možné nijak měnit. Bude průkazný a pomůže kontrolním orgánům, které má ministerstvo dopravy a krajské úřady, aby účinně zpřísnily dohled nad stanicemi a aby se zaměřily právě na ty nepoctivé, kterým současný anonymní systém umožňoval tu nepoctivou práci, kdy prováděly činnosti pouze formálně a nic je nehlídalo."
Prohlídku tedy nepůjde dodatečně pozměnit. Ovšem systém zdaleka není dokonalý.
"Tento systém zpřístupní přehled ministerstvu dopravy, takže ministerstvo lépe uvidí, co se na té konkrétní stanici v daný okamžik děje. Ale pokud nebude stát za rohem státní odborný dozor, tak stejně nemá jasno, co se tam stalo," upozorňuje Jiří Rejmon, přeseda Profesní komory STK.
Neeliminuje totiž současný nejzásadnější prohřešek na stanicích.
"Nejzávažnější jsou ty prohřešky, kdy auto nepřijede na stanici. To ale podle našeho názoru tento systém zatím neodstraní. To by měl odstranit až kamerový systém, tam by pak mělo dojít k zásadní změně."
Kdy se dočkáme kamer je ve hvězdách. I tento systém je spouštěn o dva roky později, kvůli zpoždění výběrového řízení. Minimálně už nyní zmizí prohlídková turistika - kdo na jedné kontrole neprošel, za pár hodin to zkoušel jinde.
A na závěr. Za prohlídky ročně utratíme tři až čtyři miliardy korun.