Pozná znalec vybrždění na dálnici?
Před časem se média poměrně intenzivně věnovala osobě Aleše Trpišovského, kterého překřtila na „piráta z D1“ nebo „piráta 2222“. Pirát se mu říká proto, že měl údajně bezohledně vybrzdit dva vozy. Co když to příště někdo udělá právě nám?
Případ z D1 používáme jen pro dokreslení. Co přesně se mezi luxusní limuzínou a luxusním SUV stalo, nechme vyšetřit policii. Vzhledem k tomu, že oba vozy jsou výkonově vysoce nadprůměrné – limuzína S500 má 440 a ML 63 AMG dokonce 510 koní – je klidně možné, že pánové na dálnici podlehli vábení svých osmiválců a prostě měřili síly.
My se zaměřme na to nejpodstatnější – co v takové situaci dělat. Pokud jde jen o plechy a není třeba někoho zachraňovat, je nejdůležitější zajistit co nejvíc stop.
„Víme, že v současné době policie jezdí pouze k vážnějším nehodám. Na místě nehody mi proto nezbývá nic jiného než zdokumentování místa podle postupu policie – tedy zakreslení události do euroformuláře, udělat fotodokumentaci postavení vozidel po nehodě, jejich úlomků na vozovce, a pokud zůstane i brzdná dráha, tak nafoťte samozřejmě i ji,“ popisuje Aleš Vémola, nehodový specialista z Ústavu soudního inženýrství.
Problémy se zajišťováním stop bývají zejména na dálnici – velmi brzy je rozjezdí ostatní auta. Nemluvě o tom, že pobíhání po dálničním tělese je extrémně nebezpečné. Je třeba jednat rychle a maximálně zodpovědně, ideálně je pořídit co nejvíc fotek z nejrůznějších směrů. Stejně důležité jako stopy jsou i svědci – a to i z toho důvodu, že případná zranění – například krční páteře se mohou ozvat později.
„Nikdy nemůžete dopředu vědět, jak vám bude za dva nebo tři dny, proto je velice důležité se na tuto situaci připravit a dopředu si svědky zajistit.“
Svědci jsou klíčoví nejen kvůli dodatečným zraněním. Jen podle zajištěných stop totiž znalci zpravidla nedokážou určit, na čí straně je vina. Veškeré 3D modely i výpočty v závislosti na poškození toho o příčině moc neřeknou.
„Intenzita nárazu se určit dá, ale zda bylo příčinou intenzivní brzdění vozu jedoucího přede mnou, nebo jestli byla na vině moje pomalá reakce, to z poškození analyzovat nelze.“
Vladimír Tylšar, nehodový znalec z webu Nehody.net, má však za sebou jinou zkušenost. „Při takzvaném vybržďování se situace liší případ od případu,“ říká a popisuje ze své praxe příběh řidiče osobního auta, který vybrzdil kamión. Díky dobře zajištěným stopám, svědeckým výpovědím a znaleckým analýzám se nakonec prokázalo, kdo byl viníkem nehody.
„V návaznosti na možnou rychlost vozidel se ve vyšetřování dalo zjistit, že výpověď řidiče osobního vozu byla uznána jako technicky nepřípustná a nevěrohodná. Z vyšetřování nehody tedy vyplynulo, že řidič osobního auta udělal myšku před nákladní auto a zabrzdil,“ uzavírá Aleš Vémola.
Ideálním svědkem nejen pro tyto případy jsou takzvané černé skříňky aut, což jsou speciální kamery se spoustou funkcí, které se dávají za zpětné zrcátko.