Reflexní kamión nepřehlédnete

6. červenec 2011

Instalace třetího brzdového světla nebo zavedení celodenního svícení – to jsou jen dva jednoduché prvky, které výrazně přispívají k větší bezpečnosti silničního provozu. A teď přichází další novinka: od 10. července budou všechny nové kamióny polepeny reflexní páskou, aby byly dobře vidět i v noci.

Možná jste se také dostali do situace, že jste jeli v noci po dálnici a najednou zjistili, že ta červená světla před vámi patřila nějakému nákladnímu autu, zatímco další kamión, který jste potkali o pár kilometrů dál, vás nepřekvapil, protože díky reflexnímu materiálu na jeho zádi jste o něm věděli už dost dlouho dopředu. Je tedy zřejmé, že povinné kolorování nákladních aut může zabránit mnoha zbytečným nehodám.

„Je to samozřejmě výhoda, protože jsme zdálky lépe vidět – zvlášť při použití dálkových světel,“ jednoznačně si pochvaluje novinku Jiří Plosza, který coby řidič kamiónu už dvacet let křižuje Evropu. „Označení reflexním materiálem je hojně využíváno hlavně ve Francii a Itálii,“ dodává. Reflexní materiál totiž odráží světlo až na 200 metrů.

Evropská unie se proto usnesla na povinném kolorování nákladních aut. Bohužel, zatímco jiné země se rozhodly převést tuto povinnost na všechna nákladní auta, tedy i zpětně, pak v České republice se nařízení týká jen nově registrovaných vozidel, a to právě od 10. července. Ovšem třeba v sousedním Slovensku si vzali dobrý příklad z Itálie.

„Itálie je v tomto směru průkopník, tam tento předpis platí už asi osm let, takže za tu dobu jsou všechna nákladní auta už označena. Na Slovensku si národní přílohou stanovili, že během loňského roku takto musela být vybavena všechna vozidla do stáří deseti let. Takže na Slovensku je už téměř celý autopark nákladních aut označen reflexním materiálem,“ podává mezinárodní pohled Ladislav Cvrkal z 3M.

Výhodu tenké reflexní pásky však pochopili i někteří naši dopravci. Díky ní je totiž kamión dobře vidět nejen v noci, ale také za deště nebo v případě, kdy zadní světla kvůli blátu svítí jen velmi málo.

„Dnes není tolik autodopravců, kteří by měli hodně mladý autopark a pravidelně ho obměňovali. Samozřejmě jsou mezi nimi tací, kteří tomu jdou vstříc a auta označují i přesto, že to mít nemusí. Chrání tím totiž sebe i ostatní účastníky silničního provozu, protože podle statistik z roku 2010 je třetí nejčastější nehodou náraz do stojícího vozidla,“ dodává Cvrkal.

Teoreticky by naši dopravci neměli za auto bez reflexní pásky dostat v zahraničí pokutu, protože jsou rozhodující zákony země, kde je auto registrováno, ale v praxi už mnozí v Itálii zaplatili pokutu sto eur. To je prakticky cena, za kterou lze celé vozidlo polepit.

„Samozřejmě doporučujeme vyškolenou instalační firmu, ale autodopravci většinou mají ve svých dílnách mnoho šikovných mechaniků, takže není problém, aby si pořídili pouze pásku a sami si to tam nalepili. Opravdu to není nic složitého. Já jim to ukážu a potom už záleží jen na jejich pečlivosti, protože oni za tu instalaci ručí,“ uzavírá Ladislav Cvrkal.

Reflexní odrazky už můžeme vidět také na některých osobních autech. Třeba to jednou bude povinné tak jako na kamión.

autor: evk
Spustit audio