Řetězy z látky? Nebo ve spreji?

21. leden 2010

Celých 168 hodin jsme vám na našem webu nabízeli možnost vyjádřit se ke sněhovým řetězům. 40 procent z vás je v autě vozí a používá. 34 procent se svou počítačovou myší přihlásilo k pečlivkům, kteří řetězy vozí, přestože je nikdy nepotřebovali.

Pro celou čtvrtinu hlasujících jsou sněhové řetězy zcela zbytečné:

"Řetězy nepotřebuji. Na hory nejezdím."
"Ano, syn v autě vozí sněhové řetězy, protože má chatu v horách."
"Nemám s nimi zkušenosti. Raději se snažím na sněhu nejezdit."

Anketa v ulicích dopadla pro řetězy ještě mnohem hůř než hlasování na našem motoristickém portálu. Najít člověka, který řetězy vozí a používá, byl docela oříšek.

"Zatím jsem problémy neměl. Přestože je na chatě půl metru sněhu, zatím jsem pokaždé vyjel. O jejich koupi samozřejmě uvažuji."
"Když jedu na hory, mám je s sebou v autě. Nemám problém s jejich nasazováním, protože už je mám delší dobu a znám je."
"Nasadit řetězy ve chvíli, kdy je auto obalené sněhem, je docela problém. Například na zasněžené cestě."
"Zrovna si mi jeden známý stěžoval, že mu jdou nasadit na jedno kolo lépe než na druhé. Neví, kde je problém."

To, že nasazování řetězů má z uživatelského hlediska slabá místa, vědí i výrobci. U dražších výrobků to kompenzují všelijakými "rychlo-" a "samodopínáky".

"Nasazování řetězů je vhodné vyzkoušet si doma v klidu a teple, v garáži nebo v situaci, kdy řetěz ještě není nezbytný pro jízdu v autě. Jakmile se to jednou naučíte, dnešní systémy nasazování jsou zákaznicky velmi přátelské a příjemné a měl by to zvládnout opravdu každý."

Na trhu jsou k mání také sněhové řetězy vyrobené z látky.

"Je to plátěný obal na pneumatiku, který se dá jednoduše zastavit. Má standardní záběr. Jeho nevýhoda je krátká životnost, protože pokud se dostanete na část silnice nepokryté sněhem nebo ledem, látkové řetězy se rychle trhají," říká Pavel Urban ze společnosti Halfords a pokračuje: "Ve chvíli, kdy řetězy sundáte, máte relativně velký kus textilu plného sněhu, vody a dalších nečistot. Potom není zrovna lehké najít v autě místo, kam je umístit."

Látkové řetězy jsou tedy doporučovány spíš pro příležitostné užívání. Stejně jako takzvané tekuté řetězy, které však pořídíte zhruba dvacetkrát levněji - budou vaše už zhruba za stovku.

"Tekuté sněhové řetězy jsou chemický přípravek, který nanesete na běhoun pneumatiky. Ovšem záleží, jak dlouho na ní vydrží. Mezi zákazníky tyto výrobky nejsou zrovna oblíbené. Navíc je tu problém v interakci mezi chemickým přípravkem a pneumatikou, proto použití chemických sněhových řetězů nedoporučujeme," radí Pavel Urban.

Na druhou stranu jako záložní verze je to určitě lepší než nic - přestože v oblastech, kde jsou řetězy povinné, s nimi před muži zákona neuspějete. Na ty platí jen kus poctivého železa.

"Optimální cena za uživatelsky příjemný řetěz, který se jednoduše nasazuje i sundavá a je vyroben z kvalitního materiálu, se pohybuje kolem 1.300 korun," konstatuje Pavel Urban.

Většina kupujících však stejně sáhne po tom nejlevnějším řetězu, který vyjde až o tisíc korun levněji. Připomeňme, že každý v Česku prodávaný řetěz má být schválený Ministerstvem dopravy, takže hledejte logo atestu 8SD.

autor: pek
Spustit audio