Silničáři plánují i krátkodobé uzavírky. Svá pravidla má úklid po zimě anebo sekání trávy
Už tento čtvrtek začnou silničáři přípravné práce na dokončení modernizace dvou úseků dálnice D1. Řidiči se musí připravit na problémy u Jihlavy a u Velké Bíteše, které potrvají řadu měsíců. To jsou omezení, o kterých víme zpravidla dopředu. Na desítkách míst ale už začali silničáři uklízet po zimě. A to jsou omezení trvající někdy i jen desítky minut nebo hodin. I ta si však plánují.
Řidiči, kteří přijíždějí sem na poslední čerpací stanici před Prahou na dálnici D1, si silničářské šipky na 11. kilometru prakticky nevšimli. Nevědí ani, že se i sebekratší omezení na dálnici plánuje dopředu. Silničáři ovšem potřebují čas od času opravit nějakou spáru nebo jenom posekat trávu. „V ranních hodinách je velká intenzita dopravy směrem na Prahu, tak sekáme od Prahy. Jestliže se dostaneme do odpoledních časů, tak se plynule přemístíme. Není problém se operativně dostat z jedné strany na druhou,“ vysvětluje mi už v kanceláři šéf údržby mirošovického úseku D1 Stanislav Šimon. Podle něj se každé omezení řídí počtem aut.
„Vím, že ve středu v době od sedmi do patnácti hodin není problém, průjezd vozidel je takový a takový. Jestliže se pohybuji v limitu, třeba na dvouproudé silnici je to 1400 vozidel za hodinu. Takže když tam dopravní omezení postavíme, máme jistotu, pokud nenastane nějaký konflikt, že doprava jedním pruhem projede,“ popisuje Stanislav Šimon. A takhle to podle Jana Rýdla z ŘSD funguje při plánování omezení na všech dálnicích. „Na každém kilometru jakékoliv dálnice v republice během dne v týdnu jsou intenzity dopravy různé. Pro každé SSÚD jsou doporučené časy mírně jiné.“
Ale zpátky na mirošovický úsek. Tudy denně projede na 60 tisíc aut a u Prahy dokonce dvakrát tolik. Tentokrát řidiči silničáře potkají na pár hodin na čtvrtém kilometru. „Abyste tam byli nejdřív v devět hodin, dříve určitě ne. Když tak počkejte v Průhonicích na kolektoru nebo v křižovatce,“ zadává práci na další den provozní zdejší údržby. Tato informace ale musí ještě doputovat k řidičům. A to je v době počítačů podle Stanislava Šimona dílem okamžiku.
„Provozák si připravuje práci den předem odpoledne a má povinnost tyto plánované jednodenní dopravní opatření cestou aplikace přes počítač zadat do Národního dopravního informačního centra do Ostravy,“ říká Stanislav Šimon. A odtud se to dozví naše Zelená vlna a od ní zase řidiči.