Špatně nastavená opěrka vás může stát krk

25. listopad 2010

V minulé anketní otázce jste se nám přiznali, že čtyřicet procent z vás si opěrku hlavy nastavuje s důrazem na pohodlí. Zbývajících šedesát procent upřednostňuje před pohodlím svoji bezpečnost. Víte vlastně, jak opěrku správně nastavit?

Najdou se tací, kteří vědí, že opěrka hlavy není pro legraci nebo pro pohodlí. A podle toho si ji nastavují. „Nastavuji si ji podle své výšky hlavy. Občas to zkontroluji, protože nárazy zezadu jsou nebezpečné,“ řekl nám jeden z řidičů dotázaný v naší anketě.

Bezpečnostní opěrka má totiž při nehodě jednoznačnou funkci. „Bezpečnostní účel plní zejména při nárazu zezadu, kdy je lidské tělo vrženo ve směru nárazu, tedy dozadu,“ vysvětluje Michal Beran, přednosta oddělení soudního lékařství pražské nemocnice Na Bulovce.

Opěrka hlavy samozřejmě plní svoji funkci při nárazu zezadu, ale i při čelním střetu. Doslova a do písmene nám jde při jejím špatném nastavení o krk. „Chránit může jedině tehdy, je-li správně nastavena, tedy když pojme co největší plochu hlavy.“

Každý člověk je jiný, a tak jsme i rozdílně vysocí. Opěrka by však neměla být ani moc nízko, ani moc vysoko. „Když je opěrka příliš nízko a hlava po nárazu může jít do záklonu, může způsobit zlomeninu krčních obratlů nebo při nejmenším podvrtnutí krční páteře. Naopak bude-li hlavová opěrka příliš vysoko a hlava se po nárazu zastaví pouze temenem, může dojít k prohnutí krční páteře do volného prostoru mezi sedadlem a opěrkou a tím k jejímu poranění.“

U většiny novějších aut najdeme opěrky na všech sedadlech, ale neplatí to stoprocentně. Opěrky vzadu totiž od roku 2001 zákon nebo vyhláška nenařizuje.

„Před tímto datem platila v České republice vyhláška č. 102, která použití bezpečnostních opěrek i na zadních sedadlech přímo nařizovala. Od 1. 7. 2001 však platí zákon č. 56, který přebírá evropskou legislativu: podle předpisu EHK/OSN č. 17 musí být opěrky hlavy na předních krajních sedadlech, pokud vozidlo má víc sedadel v jedné řadě,“ vysvětluje Petr Říha ze společnosti DEKRA, která se zabývá homologacemi.

Proto se dnes můžeme v nabídce automobilek, především u těch nejlevnějších, setkat s auty, která opěrky vzadu nemají. A odpovídá to zákonu. V každém případě jde o bezpečnost naši a zpravidla naší rodiny, která s námi v autě jezdí. Pak se vyplatí si za opěrky na všech místech připlatit. Jejich správné nastavení pak už je čistě na nás.

autor: pgj
Spustit audio