Stěrače stírají, ostřikovače ostřikují

13. červenec 2011

Než vyrazíme na delší cestu autem na dovolenou, měli bychom si zkontrolovat, zda máme cestovní doklady, pojištění, doklady od auta, dostatek peněz, platné platební karty a tak dále. To je otřepaná fráze a asi ji netřeba připomínat. Mnozí z nás však zapomínají, že je potřeba se alespoň zamyslet nad tím, zda takovou cestu vydrží i naše auto. Řešit na první pohled banální technický problém tisíc kilometrů od domova totiž dokáže dovolenou pořádně zkazit.

Příprava auta na dlouhou cestu by se měla podobat přípravě na technickou prohlídku. „Základem je zkontrolovat lékárničku, náhradní žárovky, světlomety a pneumatiky. Také se podívejte na motor a převodovku, jestli někde neunikají provozní kapaliny. Přípravu brzd raději přenechejte odbornému servisu,“ radí Petr Peterka z STK v Praze na Bohdalci.

Případná návštěva servisu před cestou třeba na Jadran by se měla týkat aut okolo osmi, deseti let stáří, případně starších. Stačí zběžná kontrola. „Začneme u motoru, kde zkontrolujeme stav kapalin a řemenů a také se podíváme na těsnění – jestli z vozidla neuniká olej. Prověříme také brzdové segmenty, aby se nestalo, že v polovině cesty zjistíte, že jsou brzdové destičky úplně sjeté,“ varuje Oldřich Očenášek ze společnosti DEKRA Automobil.

Sami si tedy můžeme zkontrolovat především povinnou výbavu. Zapomenout bychom však neměli také na náplň ostřikovačů. „Může se stát, že se dostanete ke směsi, která může narušit plasty na předních světlometech, pokud je vozidlo vybaveno ostřikem světlometů. Ne všechny směsi jsou schváleny a homologovány na polykarbonová okna ­– ta se používají na průhled skrz střechu,“ varuje Tomáš Tichý ze společnosti Normfest.

Vozit si však s sebou pětilitrový kanystr s náhradní kapalinou zabírající zbytečně místo v kufru je v současné době zbytečné. „Řešením jsou koncentráty do ostřikovačů. Jsou to malé lahvičky o objemu 2,5 decilitru, které vystačí na jedno naplnění,“ dodává Tichý. Koncentrát v patřičném poměru naředíme vodou a naplníme nádobku ostřikovače.

Nejde o to jen okno umýt, ale pořádně z něj setřít také zbytky hmyzu při cestě k moři. „Stěrač během svého života setře plochu několika fotbalových hřišť, a proto je dobré ho před letní i zimní sezónou vyměnit. Není to až taková investice a je to velmi důležitý bezpečnostní prvek,“ doporučuje Milan Ernest z firmy Bosch a pokračuje: „Výrobci jednoznačně doporučují výměnu celého stírátka, protože byť je gumička oddělitelná od integrovaného stěrače, nikdy nedojde k tak dokonalému usazení, aby měl stěrač na celé ploše stejný přítlak.“

To všechno nás bude stát nějakou tu korunu, za kterou však dostaneme potřebný klid a pohodu na cestě. Co je zadarmo, ale paradoxně se to může prodražit, je vzduch. Důležité je totiž nezapomenout upravit tlak v pneumatikách, pokud pojedete s plně naloženým autem. „Informace hledáme buď na sloupku dveří, nebo na víčku od nádrže. Někteří výrobci dokonce uvádějí tři hodnoty: pro prázdný, zatížený a plně zatížený vůz,“ informuje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.

Zastávka u tlakoměru by měla být tou vůbec první, kterou na své cestě uděláme. „Doporučený tlak stanovený výrobcem pneumatik se počítá u studených pneumatik, takže doporučujeme měřit tlak v pneumatikách zásadně před jízdou,“ uzavírá Jaroslav Třetina. Nízký tlak zvyšuje spotřebu o deset a víc procent, pomineme-li zhoršené jízdní vlastnosti.

autor: pgj
Spustit audio