Světlomety v autě se dají přeprogramovat

25. srpen 2010

Není žádnou novinkou, že moderní auta jsou doslova prošpikována elektronikou. Proto mohou být v jednom světlometu různá světla, protože se dá přesně naprogramovat, kdy a jakou intenzitou mají svítit. Tato výhoda se však dá i zneužít. Přestože ze zákona nesmí do osvětlení auta zasahovat nikdo jiný než výrobce nebo odborný servis, praxe je často jiná.

„Stejně jako se dá programovat všechno elektronické, i systémy rozsvěcení světel se dají naprogramovat. Lze to však provést více způsoby, ať už dokumentovaným, který výrobci poskytují, nebo i nedokumentovaným, který sice výrobci oficiálně neposkytují, ale kdo je v oboru znalý a pohybuje se na internetu, určitě najde řadu návodů na přeprogramování vozidel,“ přibližuje Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD Česká republika.

V provozu se proto můžeme setkat s auty, jejichž světla svítí úplně jinak než výrobce zamýšlel. Je možné naprogramovat denní svícení i přes mlhovky. Mlhová světla lze také používat jako takzvané rohové světlomety, které osvětlují tu stranu vozidla, na kterou řidič zatáčí. U některých vozidel je dokonce možné podžhavit dálková světla a ta používat jako světlomety pro denní svícení.“ To je samozřejmě špatně, protože každý typ světel má svou jasně určenou funkci. Například mlhovky mají osvětlovat vozovku tak, aby nesvítily do mlhy, zatímco úkolem denní svítilny je zvýraznit vozidlo, takže intenzita světelného toku je výrazně jiná.

Světla pro denní svícení musí být homologována, což se dá poznat podle značky E v kroužku a písmen RL. Jejich jasným poznávacím znakem je, že se rozsvítí hned po nastartování a svítí samostatně. Ve chvíli, kdy je zapnut jiný typ světel - potkávací nebo dálková - světla pro denní svícení by měla automaticky zhasnout.

Denní světlomety se do auta dají namontovat i dodatečně, ale musí to udělat odborný servis. Pro instalaci světel pro denní svícení totiž platí přísná pravidla. Dodatečné doplnění světlometů pro denní svícení je možné pouze prostřednictvím samostatných svítilen umístěných do prostoru, který je pro ně určen. Musí být umístěny maximálně 40 cm od obrysu vozidla, nesmí být u sebe blíž než 60 cm a nesmí být níž než 25 cm od povrchu vozovky. Maximální počet denních svítilen jsou dvě, není přípustné mít na voze například čtyři, jak je možné na silnicích vidět. A potom je důležité také jejich správné zapojení,“ upozorňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Při případné kontrole mohou policisté uložit řidiči blokovou pokutu až dva tisíce korun, ovšem nestandardně zapojená světla pro denní svícení mají dopravní hlídky na silnici jen malou šanci odhalit. To by musely mít stejné přístroje jako na stanici technické kontroly.

Nevhodná světla pro denní svícení mohou protijedoucí řidiče nejen oslnit. Může nastat i druhý aspekt, že vyzařovací úhel bude jiný, než je předepsaný pro denní světlomety. V tu chvíli můžete auto přehlédnout, protože bude svítit jiným směrem a nebude vám tak připadat jako protijedoucí auto,“ uzavírá Pavel Štěrba.

Vidět a být viděn, to je důvod, proč jsou světla na autě. Rozhodně to není pro parádu.

autor: evk
Spustit audio