Tachometry ukazují víc

19. srpen 2010

V uplynulé anketní otázce jsme chtěli vědět, jakou rychlostí skutečně jedete, jestliže tachometr vašeho auta ukazuje přesně 50 kilometrů v hodině. Podle pěti procent hlasujících je to přesně padesátka, dalších pět procent si myslí, že reálná rychlost je ještě vyšší, ale naštěstí naprostá většina - 90 procent - účastníků naší ankety tuší, že skutečná rychlost auta je nižší, než ukazuje tachometr.

Naprosto jednoznačně to potvrdila například akce, kterou dělali pražští strážníci před čtyřmi lety bezprostředně po zavedení bodového systému. Řidiči měli jet kolem radaru s ručičkou tachometru přesně na padesátce, a jak tehdy potvrzoval náměstek ředitele městských strážníků Karel Bláha, prakticky žádné auto nejelo rychleji: „Z 98 procent je hladina naměřené rychlosti zhruba o tři až čtyři kilometry nižší. Ve výsledcích tedy máme nejvíce se opakující naměřené rychlosti 46 a 47 km/h.“

Proč vlastně výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost? Je to jednoduché - ukládají jim to evropské normy. „Rychlost znázorňována rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině. To platí u vozidel všech kategorií - osobních, nákladních i v případě motocyklů,“ vysvětluje Bohuslav Kovanda z Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Protože přesnost rychloměru je ovlivňována i velikostí a nahuštěním pneumatik, výrobci raději využívají horní hranici povolené odchylky. „Rychloměry se kontrolují při rychlosti 40, 80 a 120 km/h a odchylka je vždy rozdílná. Obecně by se dalo říct, že filozofie výrobců je, že nastavují víc, než je skutečná rychlost. Zaprvé kvůli bezpečnosti a částečně také proto, aby si řidiči mysleli, jak jim auto krásně jede.“

Ovšem je zajímavé, že i když řidiči tuší, že jejich rychloměr ukazuje víc, než je skutečná rychlost, tak například v místech, kde jsou stacionární radary, mnozí pro jistotu jedou s ručičkou na padesátce.

„No dávám pozor, aby ručička nepřesáhla padesátku.“
„Nechci se s nikým dohadovat, a proto jezdím maximálně 51 nebo 52 km/h.“
„Já jezdím maximálně 55kilometrovou rychlostí.“
„Hlídám si rychlost do 60 km/h. Policie určitou toleranci dodržuje.“
„Snažím se, aby byla ručička přesně na padesátce.“

Přitom je to svým způsobem zbytečné, protože i policejní radary mají svou toleranci. Záleží na tom, jakou rychlostí jedete. „Od padesáti do sta kilometrů v hodině se odchylka pohybuje kolem tří kilometrů - tři procenta vycházejí právě na tři kilometry. Nad 100kilometrovou rychlostí jsou tři procenta počítána z rychlosti dané – v případě 120 km/h to jsou čtyři kilometry v hodině,“ přibližuje policejní toleranci vyplývající z odchylky radaru Tomáš Kupčák, který jezdí s passatem.

Právě v policejním passatu se dá krásně vidět rozdíl mezi skutečnou a tachometrovou rychlostí. Ručička ukazovala zhruba 106 km/h, ale vedle sedící kolega zaznamenal na radaru 98 km/h a od toho se teprve odečítá zmíněná tolerance. Každý máme samozřejmě strach z pokuty, a tak v místech, o kterých víme, že se tam měří rychlost, ji skutečně dodržujeme.

Ovšem jak zdůrazňuje Bohuslav Kovanda, není nutné mít ručičku tachometru přesně na povolené hodnotě: „Jestliže v obci pojedou s ručičkou tachometru na padesátce, skutečně se nemusejí bát, že rychlost převyšují, protože stále tam je tolerance, řekněme, pěti kilometrů v hodině.“

autor: evk
Spustit audio