Telefonování za volantem jde prokázat

5. březen 2010

Telefonujete během řízení bez handsfree sady a spoléháte na to, že vás nikdo nevidí? Pak vás možná překvapí, že právě telefonování za volantem patří k nejčastěji bodovaným přestupkům. Podle statistik policisté denně odhalí 151 řidičů s telefonem u ucha. Možná si teď říkáte, jak to dělají? Vždyť řidič, pokud vidí policistu, telefon okamžitě schová, tak jak jej mohou odhalit? Je to prý otázka techniky, ale také psychologie.

Velkým pomocníkem jsou moderní záznamová zařízení, kterými jsou vybaveny policejní motorky a také civilní passaty pohybující se v běžném provozu. Telefonování za volantem se díky tomu odhaluje velmi snadno.

"To vůbec není problém. Jízdu s mobilním telefonem v ruce si jednoduše nahrajeme. Používáme k tomu většinou zadní kameru, například když nás řidiči dojedou nebo my záměrně zpomalíme," potvrzuje poručík Roman Gnida.

Častěji než na dálnici ovšem telefonujeme bez handsfree sady ve městě při popojíždění v kolonách. I v tomto případě stále spoléháme na to, že nás policisté nepřistihnou. Navíc ve chvíli, kdy by nás přece jen zastavili, už samozřejmě přístroj v ruce nedržíme, jak mi policista prokáže, že jsem se skutečně přestupku dopustil?

"To je samozřejmě otázka taktiky zákroku a také způsobu, jak budete s řidičem mluvit. Velkou roli hrají zajisté zkušenosti, které každý policista musí získat sám," je přesvědčen Miroslav Boušek z pražské dopravní policie.

Řidiči se totiž nevymlouvají a většinou se přiznají, přestože je pak čekají 3 trestné body a pokuta až 2.500 korun.

"Za celou dobu mé služby jsem se nesetkal s tím, že by se řidič snažil zatajit skutečnost, že byl viděn, jak telefonuje," uvádí Miroslav Boušek.

Ale zase tak snadné to není. Jestliže řidič bude trvat na tom, že netelefonoval, pak je to spor dvou stran s různým názorem. U nás tedy neplatí to, co třeba v Německu, že policistovo slovo má větší váhu. V tomto případě se problém ze silnice přesouvá ke stolu.

"Aby policista mohl řešit přestupek na místě, musí být především spolehlivě zjištěn. Jeden z aspektů je i souhlas řidiče, protože pokud by s přestupkem nesouhlasil, policista to oznámí na příslušný úřad a tím je věc pro policistu vyřízená," konstatuje Miroslav Boušek.

I když ne tak úplně, protože policista může být při projednávání přestupku povolán jako svědek.

"Je na rozhodnutí správního orgánu, jestli mu bude stačit svědectví policisty, případně dalšího přítomného policisty, nebo zda si vystačí s aktuálními důkazy," doplňuje Vladimír Šesták z přestupkové agendy pražské dopravky.

Častokrát však tyto přestupky končí odložením nebo zastavením projednávání, protože o jejich spáchání není jednoznačný důkaz. Navíc na některé nápady našich řidičů je legislativa zatím krátká. Pražští řidiči už možná potkali při svých cestách muže, který sedí za volantem s maskou na tváři. Dopouští se v tu chvíli přestupku?

"Názory jsou různé. Podle mého názoru se nevěnuje řízení, pokud si sundává a nandává masku, protože nepředpokládám, že po celé Praze jede s maskou na obličeji. Přestupku se může dopustit tím, že s maskou bude jednat protiprávně - například překročí povolenou rychlost nebo pojede na červenou. Za přestupek však bude pikat pouze tehdy, zastaví-li ho policisté přímo na silnici," uzavírá Vladimír Šesták.

autor: evk
Spustit audio