Tlak a teplota neustále pod kontrolou

4. říjen 2011

Správný tlak v pneumatikách má vliv na řadu jízdních vlastností – na stabilitu, přilnavost, pohodlí a samozřejmě také spotřebu vozu. Odborníci proto doporučují mít tlak neustále pod kontrolou. Dnes je to možné i u starých aut.

Zatímco moderní vozy mívají často už ve standardní výbavě hlídání tlaku vzduchu – zpravidla v souvislosti s používanými pneumatikami, které fungují i po jeho ztrátě, u starých aut něco takového k dispozici nebylo. Svědomití řidiči tedy museli každých 14 dní tlak přeměřit ručně. Na trhu přitom existují přístroje, které tohle zvládnou u každého osobního auta. „Je to přístroj, který má základní řídící jednotku s displejem a k tomu jsou snímače, které se umísťují do ráfku daného kola,“ říká Jiří Dostál ze společnosti NET Praha.

Vhodné je uvažovat o montáži zařízení právě se změnou pneumatik. „Senzory se umisťují v místě ventilku. V sadě je snímač a samotný ventilek, kterým nahradíte původní.“

Proto je vhodné měnit ventilky právě při výměně pneumatik. Kdybyste se náhodou rozhodli si namontovat zařízení sami, odvezte si přezutá kola do pneuservisu alespoň vyvážit. Senzory s baterií jsou totiž těžší než původní ventilky a kolo by nebylo správně vycentrované, což má vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale i na životnost podvozku. „Zařízení se programuje pomocí tlačítek na řídící jednotce, která se obvykle umístí do auta na čelní sklo v oblasti zpětného zrcátka. Pomocí programování si pak můžete jednoduše nastavit mezní hranice doporučeného tlaku.“

Potom už se jen v kabině dozvídáte, jak to s tlakem a teplotou vašich pneumatik vypadá. „Snímač, který má v sobě vysílač a baterii, komunikuje s centrální řídící jednotkou. V případě defektu zařízení blikáním upozorní, které kolo má defekt, a ukazuje aktuální hodnotu teploty a tlaku v dané pneumatice.“

Pokud jde o životnost zmiňovaných baterií v senzorech, výrobci zařízení deklarují, že vydrží dlouhou dobu (šest až osm let nebo až sto tisíc kilometrů), což je většinou déle, než přežije auto ve vlastnictví jednoho majitele. Některé systémy pak fungují dokonce bez zdroje, senzory berou energii z otáčení kol. „Základní sada obsahuje pět snímačů do kola. Jeden se dá tedy umístit do rezervy, což má výhodu v tom, že vás v případě defektu pneumatiky nepřekvapí, že máte rezervu podhuštěnou nebo prázdnou,“ radí Josef Dostál.

Nejjednodušší systémy, u kterých se nemění ventilky, ale jen jejich čepičky, a které neinformují o aktuálním tlaku a teplotě, ale pouze hlídají, jestli tlak příliš nestoupá nebo neklesá, vyjdou zhruba na 1,5 tisíce koruny. Zařízení sofistikovanější vyjde zhruba na čtyři až pět tisíc korun.

autor: pek
Spustit audio