Trasa 2014 - delší, výše položená a obtížnější!

1. leden 2014

Základním pravidlem pro všechny účastníky Dakaru je mít na paměti zvládnutí dlouhé trasy. A tento rok bude filozofie extrémní odolnosti obzvlášť naplněna a rozvíjena v celkové vzdálenosti měřených úseků, které nemají za posledních deset let v tomto závodě obdoby. Jezdci všech kategorií budou muset zvládnout okolo pěti tisíc ostrých kilometrů. Rozmanitost terénů bude někdy pro outsidery výhodou.

TRASA RALLYE DAKAR DEN PO DNI

1. etapa
Sobota 5. ledna: Rosario – San Luis

Spojovací úsek: 629 km
Rychlostní zkouška: 180 km

Vytvořte si svou pozici!

Závodníci budou vstávat brzy ráno, aby se vydali na cestu po silnici regionem Cordoba, a odstartují závod na úzkých stezkách, které budou vyžadovat naprostou odolnost. Každý z nich bude ještě čerstvý, což jim dá možnost se poprat s kamenitými úseky a rozmanitými skoky přes horizont. Řidičské schopnosti budou oceněny v cíli, kde budou mít závodníci za sebou prvních 800 kilometrů. I když rozestupy mezi nimi ještě nebudou rozhodující, je důležité udržet si svou plánovanou pozici.

2. etapa
Pondělí 6. ledna: San Luis – San Rafael

Motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 365 km
Rychlostní zkouška: 359 km

Auta
Spojovací úsek: 365 km
Rychlostní zkouška: 433 km

Kamióny
Spojovací úsek: 365 km
Rychlostní zkouška: 400 km

Šedivé duny ruku v ruce s překvapeními

Nejrychlejší měřený úsek soutěže, alespoň celé první poloviny. Bude výzvou, při které se soutěžící poprvé tváří tvář postaví dunám. A nebude to jenom krátké setkání s pískem. V úseku posledních sta kilometrů bude poznávání šedých dun Nihuilu intenzivnější než při minulých dakarských návštěvách. Písek je tam sice pevnější, ale tahle první zkušenost s ním dá soutěžícím zpětnou vazbu na to, jak jsou na další těžší duny připraveni. Stručně řečeno, je to první test řidičských dovedností.

3. etapa
Úterý 7. ledna: San Rafael – San Juan

Motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 292 km
Rychlostní zkouška: 373 km

Auta a kamióny
Spojovací úsek: 295 km
Rychlostní zkouška: 301 km

Aconcangua jako orientační bod

Závodníci poprvé zažijí atmosféru jihoamerických velikánů jízdou podhůřím And. Vulkán Aconcagua tyčící se do výšky 6962 metrů bude svědkem jízdy soutěžních strojů. Některé z nich teprve budou nacvičovat jízdu ve vyšších nadmořských výškách. Motorkáři vystoupají do výšky 4300 metrů během jejich rychlostní zkoušky. Na hřebenu budou mít dojem, že „letí“ nad celou Jižní Amerikou. Sestup je přenese zpátky do tvrdé dakarské reality, protože v cíli budou mít dokončenu jen první část dvoudílné maratónské etapy. Sami si budou muset zajistit opravy svých strojů v odděleném bivaku jen pro motorkáře.

4. etapa
Středa 8. ledna: San Juan – Chilecito

Motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 210
Rychlostní zkouška: 353 km

Auta a kamióny
Spojovací úsek: 211 km
Rychlostní zkouška: 657 km

Hory a krajina

Mezi motorkáři do hry vstupuje strategie. Jejich navigační schopnosti budou ostře otestovány hned dopoledne. A aby toho nebylo málo, postupně se přidají problémy s opotřebovanými pneumatikami. Ty totiž musely zvládnout už etapu předešlého dne. Co se týká kategorie aut, bude je čekat ještě těžší úsek v krásné krajině. Půjde o nejdelší měřený úsek od africké etapy Zouerat – Tichit v roce 2005. Budou muset překonat řeky, sestup do kaňonu jako na divokém západě, a budou si muset dát zároveň pozor na své konkurenty. Jde o otevřený terén, kde je snadné předjíždět.

5. etapa
Čtvrtek 9. ledna: Chilecito – Tucumán

Spojovací úsek: 384 km
Rychlostní zkouška: 527 km

Bezesná noc v Tucumánu

Po dvou dnech závodu s oddělenými trasami se všichni shromáždí, aby pokořili nejdelší etapu celé rallye. Budou muset být extrémně odolní, aby překonali dvě náročné části rychlostní zkoušky, které budou převážně ve znamení boje s pískem. Celý den budou závodníci postupovat terénem mimo vyjeté trasy. A ti, kteří špatně odhadli trasu, ohrozí motory svých strojů přehřátím. Tím spíš, že místní teploty jsou velmi vysoké. V bivaku v Tucumánu proto budou favorité seškrtáni na menší počet, a mnoho z nich už nebude patřit do elitní skupiny na čele. Pro mnoho ostatních bude tahle etapa znamenat poškození techniky a noční opravy na druhý den.

6. etapa
Pátek 10. ledna: Tucumán – Salta

Motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 64 km
Rychlostní zkouška: 400 km

Auta
Spojovací úsek: 270 km
Rychlostní zkouška: 424 km

Kamióny
Spojovací úsek: 394 km
Rychlostní zkouška: 156 km

Zadání zní jasně: jet na čas

Jakmile startovní pole opustí Tucumán, auta budou směřovat na sever po slavném úseku RUTA 40 s pokračováním do srdce jedné z nejkrásnějších argentinských přírodních scenérií. Možnosti dohnat ztrátu budou v této rychlé etapě omezené, ale někteří si jí nakonec mohou připsat na list svých vítězství. Další cesta zavede motorkáře na břeh řeky. Budou muset být ostražití až do konce etapy, protože v místě se pohybuje mnoho zvířat různých velikostí. Pak si teprve odpočinou.

DEN VOLNA
Sobota 11. ledna: Salta

Dosažení dne volna je malým cílem každého Dakaru. Někteří z nováčků, kteří vědí, jak těžké tohle dobrodružství je, ho dokonce mohou považovat za malé vítězství. Jezdci a týmy budou vítáni s poctami na polovičním “cílovém” pódiu při první „polooslově“. Očekávají se tisíce návštěvníků, kteří budou zkoumat dakarskou vesnici, tak jako loni v argentinském Tucumánu. Budou mít možnost ponořit se do světa vytrvalostní rallye a využít velké možnosti netradiční zábavy a možnosti setkání s hlavními dakarskými hrdiny. Závodníkům to dá možnost získat novou motivaci a dobít baterie.

7. etapa
Neděle 12. ledna


Auta a kamióny: Salta – Salta

Auta
Spojovací úsek: 230 km
Rychlostní zkouška: 533 km

Kamióny
Spojovací úsek: 230 km
Rychlostní zkouška: 525 km

Okruh se vším všudy

Tento megaokruh s měřeným úsekem o délce 500 kilometrů otestuje schopnost týmů přizpůsobit se změně tempa. Po kamenitých úsecích na začátku dne padnou ve druhé části trati některé rychlostní rekordy. Po ní budou otestovány technické dovednosti jezdců. Tohle všechno se odehraje v nadmořské výšce skoro 3500 metrů. Na konci tohoto emotivního dne budou muset překonat rozlehlou solnou pláň dlouhou dvacet kilometrů, ze které se jim zatočí hlava.

Motocykly a čtyřkolky: Salta – Uyuni

Spojovací úsek: 373 km
Rychlostní zkouška: 409 km

Před solnou plání bludiště pro kamiony

Druhá maratónská etapa začne pro jezdce na motorkách a čtyřkolkách první dakarskou návštěvou v Bolívii. Po vstupu do této země zažijí šok při pohledu na bludiště kamiónů, mezi kterými se budou muset proplést. Tyto strmé hornaté oblasti s krásnou krajinou a paletou barev jim úkol jet dál rozhodně neulehčí. Těch málo vesnic, které se budou v krajině ztrácet a kterými soutěžící projedou, jim na druhou stranu poslouží jako navigační body. Odměnou za jejich vytrvalost bude bivak v Uyuni na hranici solné pláně a ve výšce 3600 metrů.

8. etapa
Pondělí 13. ledna


Auta a kamióny: Salta – Calama

Spojovací úsek: 510 km
Rychlostní zkouška: 302 km

Vstup do Chile

Dnes závodníci překonají Andy a načnou chilskou část rallye. V této „přesouvací“ rychlostní zkoušce budou naposledy auta postupovat, aniž by musela předjíždět motorky a čtyřkolky. Měřená část dne bude vyhovovat šikovným řidičům, kteří jsou si jistí na rychlých úsecích v uzavřeném prostředí. Doporučujeme jezdcům, aby dávali pozor na své umístění už od začátku, aby snížili pravděpodobnost předjížděcího manévru. I tak se ale bude striktně sledovat správné použití systému Sentinel pro bezpečné předjíždění (speciální zařízení upozorňující na záměr předjet pomalejší stroj).

Motocykly a čtyřkolky: Uyuni – Calama

Spojovací úsek: 230 km
Rychlostní zkouška: 462 km

Uyuni: bílá, kam se podíváš

Salar de Uyuni je jednoduše největší solnou plání na světě. Motorkáři si to budou moci uvědomit, protože během osmé etapy pojedou okolo této obrovské plochy. Trasa bude vyznačena okolo i napříč plání, která se táhne v délce přes 400 kilometrů. Povede také okolo několika ostrovů, díky kterým je toto místo tak výjimečné. Sopka Tunupa (5300 m. n. m) bude středobodem krajiny. Při správném počasí se objeví nádherná až snová podívaná mezi nebem a zemí na bílém pozadí.

9. etapa
Úterý 14. ledna: Calama – Iquique

Spojovací úsek: 29 km
Rychlostní zkouška: 422 km

Prudký sestup: vzrušení v ceně

Dakar 2014 dosáhne nejsevernějšího bodu v Iquique, kde závodníci poprvé v tomto ročníku spatří oceán. Kromě toho jezdci a týmy znovu objeví atakamské duny po první části rychlostní zkoušky, která bude dosti únavná. Specialisté na duny tady budou kralovat v části trasy dlouhé skoro 150 kilometrů. Vzrušení bude zaručeno na úplném konci dne v posledních třech kilometrech při více než třicetiprocentním klesání do Iquique, na kterém se nedoporučuje skoro vůbec brzdit. Gravitační zákon bude sám táhnout jezdce do bivaku.

10. etapa
Středa 15. ledna: Iquique – Antofagasta

Spojovací úsek: 58 km
Rychlostní zkouška: 631 km

Nebyl by to Dakar bez jemného prachu fesh fesh!

Rychlostní zkouška bude rozdělena na dvě části, z nichž každá bude úplně jiná. Bude začínat sestupem k pobřeží Pacifiku. Získaný náskok z minulého dne může ještě narůst v písečných pasážích na prvních dvou stovkách kilometrů. Ve druhé části bude potřeba ještě více schopností ke zvládnutí úseku v prachu fesh fesh. Až ji budou mít jezdci za sebou, rádi se budou „motat“ cestami kolem místních dolů. Kromě toho je uvítá majestátní oblouk La Portuda, který je od bivaku v Antofagastě co by kamenem dohodil.

11. etapa
Čtvrtek 16. ledna: Antofagasta – El Salvador

Spojovací úsek: 144 km
Rychlostní zkouška: 605 km

Atacama v celé své kráse

Kromě vzdálenosti budou muset závodníci zvládnout náročný test v poušti Atacama. A budou muset prodat všechny své kvality pro off-road závody. Po jízdě místními cestami k dolům a překonávání mnoha řek se rozřadí v srdci písečných dun v Copiapu. Motorkáři mohou počítat s tím, že za řidítky stráví sedm hodin. Není třeba zdůrazňovat, že právě teď přicházejí příležitosti vrátit se nebo se dostat do čela závodu. Toto je totiž klíčová etapa Dakaru 2014.

12. etapa
Pátek 17. ledna: El Salvador – La Serena

Spojovací úsek: 349 km
Rychlostní zkouška: 350 km

Poslední pokus v dunách

Vysoko položené místo pro tuto 17. etapu v El Salvadoru se tyčí nad bivakem v Copiapu. Tato pozice zajistí, že se závodníci vyhnou obvyklé místní mlze Camanchacha, která několikrát zdržela ranní start dakarské etapy. Opět to bude písečná etapa s dlouhými sériemi dun na konci měřeného úseku. A když jde o duny, je logické, že stroje budou v mnoha případech uvízlé v písku. V kategoriích, kde budou jezdci na čele naskládáni těsně za sebou, se budou lídři strachovat o svou pozici.

13. etapa
Sobota 18 ledna: La Serena – Valparaiso

Spojovací úsek: 378 km
Rychlostní zkouška: 157 km

Pozor na ostny

Než budou závodníci obdivovat krásné kopce s domy ve Valparaisu, budou muset zdolat kopce poseté kaktusy v poslední rychlostní zkoušce. Pýcha a radost z překročení cílové čáry už je blízko, ale statistiky jsou neúprosné: v každém ročníku jeden nebo více jezdců v poslední fázi závodu odpadne. Proto je na místě opatrnost. I když jsou už blízko cíle, vytrvalost je soutěžící nejlepším spojencem, který zajistí místo na cílové rampě.

autoři: jař , Dominika Kvapilová
Spustit audio