V jaké kondici je vaše baterie?
Letošní zima prověřila, a na řadě míst ještě prověřuje, nakolik se staráme o své plechové miláčky. Upřímně, většina z nás o tom příliš nepřemýšlí. Prostě den co den přijdeme k autu, nastartujeme a odvezeme se, kam potřebujeme. Už ale nemyslíme na to, jak se naše auto asi cítí a co by mu prospělo. Ono však jednoznačně platí, že jak s ním zacházíme, tak se nám odmění. Bez diskuse nejdůležitější pro to, abychom vůbec nastartovali a vyjeli, je autobaterie. Ta dostala v letošní zimě pořádně do těla.
Ti, co se za celou zimu nedostali do situace, kdy se po otočení klíčku ve startéru ozvalo jen jakési zakašlání a motor nenaskočil, si určitě mnou ruce. Nikdy ale neříkej nikdy.
„Řidiči, kteří jezdí pouze krátké trasy, po nějakém čase zjistí, že ráno nenastartují. Jediným důvodem je to, že baterie se na krátké trase nestačí dobít. Proto je dobré jednou za 14 dnů nebo za 3 týdny připojit nabíječku a autobaterii přes noc dobít,“ radí specialista na diagnostiku Zbyněk Sedlář.
Po delším stání totiž motor vychladne a pracuje s úplně jinými silami než zahřátý. Každý studený start tak znamená pro autobaterii velkou zátěž. Čím nižší teploty, tím větší. Málokoho pak napadne, co všechno se po otočení klíčku do první polohy v autě zapne.
„Zapne se denní osvětlení, klimatizace, aktivuje se posilování řízení a ostatní spotřebiče, u dieselu samozřejmě také žhavení.“
Baterii je nejlepší dobíjet tradičně pomocí alternátoru, tedy delší jízdou. Nelze však říci, po kolika kilometrech se dostane do té správné kondice.
„Je to individuální. Automobil má při jízdě po dálnici nebo v městském provozu rozdílný režim otáček motoru. Myslím však, že po hodině jízdy se baterie i v městském provozu oživí natolik, že je možné ji považovat za nabitou.“
Obecně můžeme říci, že po nějakých padesáti kilometrech se baterie dostatečně dobije pro další bezproblémové starty. Záleží však samozřejmě také na stáří a stavu samotné baterie. Svoji úlohu hraje rovněž venkovní teplota. Aniž si to uvědomujeme, při - 10 °C ztrácí baterie pětinu své kapacity. Jednoduchá matematika pak říká, že bude-li z poloviny vybita a ztratí pětinu kapacity, pak máme k dispozici pouhých 40 % toho, co bychom očekávali, a to na všechny spotřebiče v autě stačit nemusí. I proto bychom baterii měli pravidelně kontrolovat, což ale u dnešních bezúdržbových baterií není zas tak jednoduché.
„Běžný řidič nemá šanci zkontrolovat stav nebo množství elektrolytu. Některé baterie mají takzvané magické oko, které může napovědět, v jaké kondici se baterie nachází. Pokud však magické oko nemá, a startování nám po ránu trvá trochu déle, je dobré baterii nechat alespoň proměřit v servisu.“
A vyndat z moderního auta baterii kvůli případnému dobytí jen tak nemusí být zrovna to nejlepší řešení.
„Vyndat baterii z auta je čím dál tím komplikovanější. Ze dvou důvodů bych to proto raději nedoporučoval. Za prvé jde pro laika o poměrně obtížnou montáž a za druhé je v autě spousta systémů, které potřebují trvalé napájení, například škrtící klapka nebo imobilizér a podobné záležitosti. U některých vozů by se mohlo stát, že po demontáži a zpětné montáži do vozu bude automobil kolísat v otáčkách, nebo se nám ho dokonce nepodaří nastartovat,“ varuje Zbyněk Sedlář.
V prvé řadě je tedy potřeba mít v pořádku systém dobíjení, což znamená mít ve správné kondici alternátor. Zkrátka jako vždy, všechno souvisí se vším.